fbpx

Otto Sjöberg: Digitaliseringen påverkar vår affärsmodell i grunden

Otto Sjöberg, vd Norstedts Förlagsgrupp. Foto: Stefan Tell

Norstedts förlagsgrupp gjorde 2017 sitt tredje lönsamma år i rad. De digitala intäkterna ökar kraftigt och har nu nått en nivå där de påverkar förlagens affärsmodell i grunden, menar vd Otto Sjöberg som även tror på ett uppsving för eboken.

– Det digitala kommer med stormsteg och vi måste börja förbereda oss för tänkbara scenarion. Jag är övertygad om att det här är bokbranschens nästa utmaning när vår affärsmodell förändras i grunden, säger Otto Sjöberg , VD på Norstedts Förlagsgrupp, till Boktugg.

Vi börjar med det bokslut som nu presenteras. Norstedts Förlagsgrupp (Norstedts, Massolit och Rabén & Sjögren) fortsätter leverera goda resultat efter ett år med både kommersiella och litterära framgångar. 2017 landade rörelseresultatet på 31,7 miljon kronor (8 procents marginal) med en omsättning på 416 miljoner kronor. Det är tredje året i rad med vinster för förlagsgruppen, som 2015 vände till vinst efter flera års stora förluster.

– En rörelsemarginal på åtta procent är bra i bokbranschen för ett förlag i den här storleken. Vi lägger nu ihop tre år med bra lönsamhet, stark utgivning och stabil försäljning, totalt har rörelsen gjort närmare 100 Mkr i vinst sedan 2015, säger Otto Sjöberg.

ANNONS

Det som sticker ut är dock den digitala utvecklingen, något man talat om i många år och därför är det lätt att tänka ”jaha, det är väl inget nytt, den växer ju varje år”. För Norstedts Förlagsgrupp ökade de digitala intäkterna med 63 procent förra året, tack vare ökad utgivning och flera framgångsrika ljudböcker.

En fjärdedel av skönlitteraturen säljs i digitala format

Den allra största delen av de digitala intäkterna kommer från streamingtjänster som Storytel (som ju även äger Norstedts) och framför allt ljud. Åtta av tio digitala kronor kommer från ljudboksförsäljning. Under 2017 utgjorde digitala bokformat över 12 procent av de totala intäkterna, drygt 50 Mkr.

– Men det är betydligt högre, 24 procent, för skönlitteratur. Så det ser väldigt olika ut inom olika segment av vår utgivning. Det digitala är här och kommer att utgöra en stor del av vår affär de kommande åren, säger Otto Sjöberg.

ANNONS

Ja, när en fjärdedel av de skönlitterära intäkterna är digitala så kan man gissa att det var ännu högre mot slutet av året. Inom kort kommer en tredjedel eller kanske rentav hälften av intäkterna på skönlitterära böcker att vara digitala.

– Det här är en stor omställning. Traditionellt fattas utgivningsbeslut baserat på hur mycket en bok kan sälja i inbundet, sekundärformat som pocket är bonus. Nu behöver vi se på det som ett verk och se vilka olika format det kan passa att ge ut i och i vilken ordning. Det förändrar hur budgeten för en titel ser ut.

Han menar att bokbranschen nu befinner sig i transformationsfasen vilket skapar en period av otrygghet eftersom det kräver att förlag och återförsäljare experimenterar.

Gör som 5000+ andra Boktuggläsare ...

... prenumerera på vårt nyhetsbrev (kostnadsfritt). I din mejlbox varje vecka så du inte missar några viktiga nyheter i bokbranschen.

Din epostadress används enbart av Boktugg och delas aldrig med tredje part.

Någon kommer att knäcka koden för eboken

En annan faktor är förstås vilka digitala format som kommer att dominera i framtiden. Ljudboken är här för att stanna, men hur går det med eboken?

– Storytel kom in på marknaden och knäckte koden för digital distribution av ljudboken. Nästa fas blir att någon knäcker koden för eboken. Än så länge är det mest de som reser mycket som ser fördelen med att få in flera böcker i mobil eller läsplatta och så den äldre målgruppen med sämre syn som märker att de kan göra texten större. Nästa genombrott kommer när man verkligen tar tillvara på distributionsplattformens fördelar även för eboken, säger Otto Sjöberg.

Förra året gav Norstedts, Massolit och Rabén & Sjögren ut 439 titlar tillsammans. De tre mest sålda är skrivna av välkända författare: David Lagercrantz – Mannen som sökte sin skugga (Norstedts), Elena Ferrante – Det förlorade barnet (Norstedts) och Astrid Lindgren – Räven och tomten (Rabén & Sjögren). Den sistnämnda, med nya illustrationer av Eva Eriksson, blev på kort tid en av årets storsäljare.

De 10 bäst säljande titlarna från Norstedts förlagsgrupp 2017

1. David Lagercrantz – Mannen som sökte sin skugga (Norstedts)
2. Elena Ferrante – Det förlorade barnet (Norstedts)
3. Astrid Lindgren – Räven och tomten (Rabén & Sjögren)
4. Ingelin Angerborn – Fyr 137 (Rabén & Sjögren)
5. Johannes Anyuru – De kommer att drunkna i sina mödrars tårar (Norstedts)
6. Pippi och Emil Adventskalender (Rabén & Sjögren)
7. Elias och Agnes Våhlund – Handbok för superhjältar: Handboken (Rabén & Sjögren)
8. Ingelin Angerborn – Rum 213 (Rabén & Sjögren)
9. Vår kokbok (Norstedts)
10. J K Rowling- Harry Potter och fången från Azkaban (Rabén & Sjögren)

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt. Till priset av en en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) stöttar du den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år. Plus att du får tillgång (japp, där har vi en betalvägg) till ett växande bibliotek av artikelserier och ett exklusivt nyhetsbrev endast för INSIDERs.
Det tar bara en minut att bli en INSIDER idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.