Nourry, vd för Hachette: ”Eboken är en dum produkt”

Pappersböcler vs eböcker. Foto: iStock

Arnaud Nourry, VD för Hachette, är inte speciellt förtjust i eböcker. I en intervju sågar han eboksformatet och menar att det inte är någon förbättring av pappersformatet.

– Eboksmarknaden i USA och UK utgör cirka 20 procent av den totala marknaden, på alla andra ställen är det 5-7 procent eftersom på de marknaderna gick priserna aldrig ner till en sådan nivå att eboksmarknaden fick ordentlig dragkraft. Jag tror att platån, eller snarare den lilla minskningen, i USA och UK inte kommer att vända, säger Arnaud Nourry i en intervju med Scroll.in.

– Det är begränsningen i eboksformatet. Eboken är en dum produkt. Det är exakt samma som print, förutom att det är digitalt. Det finns ingen kreativitet, ingen förbättring, ingen äkta digital upplevelse. Vi, som förlag, har inte gjort ett bra jobb när vi satsat digitalt. Vi har försökt. Vi har provat ”enhanced ebooks” eller ”enriched ebooks” – det fungerade inte. Vi har provat appar, webbplatser med vårt innehåll – vi har en eller två framgångar bland hundratals misslyckanden. Jag talar om hela branschen. Vi har inte lyckats särskilt bra.

Hachette är alltså den sjätte största förlagsgruppen i världen med över 150 imprints och ger ut över 17 000 titlar varje år.

Arnaud Nourry säger sig vara övertygad om att det går att skapa nya digitala produkter bortom eboken med förlagens innehåll som grund men att han dragit slutsatsen att både kunnande eller talang saknas i förlagshusen.

– Förläggare och redaktörer är vana att hitta manus och skapa för papper. De känner inte till den fulla potentialen i 3D och digitalt. Så vi har köpt tre spelföretag de senaste två åren och lockar talanger från olika branscher för att se hur vi kan nå bortom eboken. Vi behöver erbjuda våra kunder olika upplevelser.

Hans slutsats är att de befinner sig i en rävsax. Om eböcker är billiga kommer de att sälja fler böcker – men samtidigt döda all infrastruktur i form av bokhandlare och andra återförsäljare och dessutom döda författarnas intäkter. Men om de fortsätter att höja priset på eböckerna kommer folk inte att köpa dem och försäljningen att fortsätta minska.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL