Nourry, vd för Hachette: ”Eboken är en dum produkt”

Pappersböcler vs eböcker. Foto: iStock

Arnaud Nourry, VD för Hachette, är inte speciellt förtjust i eböcker. I en intervju sågar han eboksformatet och menar att det inte är någon förbättring av pappersformatet.

– Eboksmarknaden i USA och UK utgör cirka 20 procent av den totala marknaden, på alla andra ställen är det 5-7 procent eftersom på de marknaderna gick priserna aldrig ner till en sådan nivå att eboksmarknaden fick ordentlig dragkraft. Jag tror att platån, eller snarare den lilla minskningen, i USA och UK inte kommer att vända, säger Arnaud Nourry i en intervju med Scroll.in.

– Det är begränsningen i eboksformatet. Eboken är en dum produkt. Det är exakt samma som print, förutom att det är digitalt. Det finns ingen kreativitet, ingen förbättring, ingen äkta digital upplevelse. Vi, som förlag, har inte gjort ett bra jobb när vi satsat digitalt. Vi har försökt. Vi har provat ”enhanced ebooks” eller ”enriched ebooks” – det fungerade inte. Vi har provat appar, webbplatser med vårt innehåll – vi har en eller två framgångar bland hundratals misslyckanden. Jag talar om hela branschen. Vi har inte lyckats särskilt bra.

Hachette är alltså den sjätte största förlagsgruppen i världen med över 150 imprints och ger ut över 17 000 titlar varje år.

ANNONS

Arnaud Nourry säger sig vara övertygad om att det går att skapa nya digitala produkter bortom eboken med förlagens innehåll som grund men att han dragit slutsatsen att både kunnande eller talang saknas i förlagshusen.

– Förläggare och redaktörer är vana att hitta manus och skapa för papper. De känner inte till den fulla potentialen i 3D och digitalt. Så vi har köpt tre spelföretag de senaste två åren och lockar talanger från olika branscher för att se hur vi kan nå bortom eboken. Vi behöver erbjuda våra kunder olika upplevelser.

Hans slutsats är att de befinner sig i en rävsax. Om eböcker är billiga kommer de att sälja fler böcker – men samtidigt döda all infrastruktur i form av bokhandlare och andra återförsäljare och dessutom döda författarnas intäkter. Men om de fortsätter att höja priset på eböckerna kommer folk inte att köpa dem och försäljningen att fortsätta minska.

ANNONS

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …

… det gör oss stolta och glada. Till skillnad mot andra sidor, så har vi ingen betalvägg. Det är ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt.

För att vi ska kunna fortsätta göra det vill vi ge dig chansen att bli vår supporter. Det kostar som en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) och du stöttar den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år.
Samtidigt får du tillgång till vår insider-avdelning, med både extramaterial och emagasin.

Vi behöver dig och det tar bara en minut av din tid. Bli en Insider idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.