”Ursula K. Le Guin var ovärderlig för feministisk och normbrytande science fiction och fantasy”

Författaren Ursula K. Le Guin gick bort den 22 januari 2018 i sitt hem i Portland, USA. Foto: Euan Monaghan/Structo

Ursula K. Le Guin, känd bland annat för Mörkrets vänstra hand och böckerna om Övärlden, har gått bort, 88 år gammal. Författaren Karin Tidbeck berättar om sin egen relation till en av de största inom fantasy och science fiction.

Författaren Ursula K. Le Guin, född 1929 i Kalifornien, avled måndagen den 22 januari 2018 efter en längre tids sjukdom, bekräftar hennes son Theo Downes-Le Guin, enligt New York Times. Le Guin var ett av de allra största författarnamnen inom fantasy- och science fiction-litteratur, med böcker som The Left Hand of Darkness (Mörkrets vänstra hand) och Trollkarlen från Övärlden som har blivit lästa och älskade av miljontals fans världen över.

Le Guins författarskap präglades genomgående av feminism och normbrytande trots att hon rörde sig i ett brett spektrum och skrev för alla möjliga åldrar och smaker. Under sitt 88 år långa liv skrev hon fler än 20 romaner, ett dussin poesisamlingar, fler än 100 noveller, flera essäsamlingar, 13 barnböcker, en guidebok för författare och hon hann även göra fem översättningar.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Hennes böcker har blivit översatta till fler än 40 språk och har sålt i miljontals exemplar. Flera av böckerna har funnits i tryck i över 50 år. På svenska återutgavs senast 2014 serien om Övärlden (Trollkarlen från Övärlden, Gravkamrarna i Atuan och Den yttersta stranden) i pocket och som ljudbok på Rabén & Sjögren. Novellix kommer bara om någon vecka (1 februari 2018) att ge ut novellen Ett nytt Atlantis från 1975 i nyöversättning av Lena Jonsson.

Ursula Kroeber (senare Le Guin) föddes i Berkeley, Kalifornien, 21 oktober 1929, som den yngsta av fyra syskon. Hennes föräldrar var båda antropologer. Ursula debuterade med Rocannon’s World (Rocannons värld) 1966, vilket blev startskottet på en framgångsrik karriär som författare. De populära böckerna om Earthsea (Övärlden) bestod först av en trilogi för yngre läsare, men hon återkom till världen flera gånger senare. För The Left hand of Darkness tilldelades hon SF-priserna Hugo award och Nebula award, och 2014 tilldelades hon en medalj för ”Distinguished Contribution to American Letters”.

Ursula K. Le Guin på ett föredrag vid University of Oregon 2013. Foto: Jack Liu

Vi hörde av oss till Karin Tidbeck, som själv skriver böcker inom fantasy och SF, och bad henne berätta om sin egen relation till Ursula K. Le Guin.

– Jag har läst Le Guins böcker sedan jag var tio och först läste Trollkarlen från Övärlden, berättar Karin. Jag har två favoriter: Mörkrets vänstra hand (The Left Hand of Darkness) som kom ut 1969, och novellsamlingen The Birthday of the World som kom ut 2002. Båda har varit viktiga i mitt eget undersökande av sociala strukturer och ifrågasättandet av hur ett samhälle ”ska” se ut, hur våra relationer kan formas och hur vi ser på kön och genus.

Karin Tidbeck kan också vara den enda svenska författare som har fått en blurb till sin bok av Ursula K. Le Guin (finns det någon annan så är ni välkomna att höra av er!). Det var för novellsamlingen Jagannath som kom ut 2012, men som kommer i nytryck nu i februari 2018.

– När jag debuterade på engelska frågade min redaktör om jag ville att någon särskild person skulle blurba boken. ”Skriv vilket namn som helst, ingenting är omöjligt”, sa han. Så jag skrev en lista, tänkte ”vad fan”, och drog till med Ursulas namn. Och så gjorde hon det!

Den korta versionen av blurben lyder: ”I have never read anything like Jagannath … these are wonderful stories.”

Karin Tidbeck, författare och Le Guin-fan. Foto: Andreas Ingefjord

– Det är det finaste omdöme jag någonsin har fått, säger Karin. Ett halvår senare lyckades jag ta mod till mig och skriva och tacka. Jag var så nervös att det blev något slags ordström där jag bedyrade min kärlek till henne, bad om ursäkt för att jag skrev så sent, och tackade så mycket för hjälpen. Hon skrev tillbaka och var oerhört vänlig. Och hon berättade att hon själv aldrig hade vågat skriva till Tolkien innan han dog. Där någonstans förstod jag att alla författare, oavsett hur stora de är, är eller har varit andlösa fans av någon annan.

ANNONS

Har Le Guin inspirerat dig på något vis i ditt skrivande?
– Absolut. Framför allt har hon hjälpt mig att ifrågasätta normer som reproduceras i litteraturen, och fundera över hur man kan skriva om möjliga världar. Det var till exempel genom att läsa hennes böcker som jag förstod att science fiction inte bara handlar om att experimentera med teknik och vetenskap – det handlar också om att fundera över samhällsnormer, politisk ideologi och hur vi relaterar till varandra som personer. Hon har också varit ett viktigt moraliskt stöd i att skriva litteratur som ställer obekväma frågor, som undersöker det som skaver, säger Karin Tidbeck.

Vad tror du att Ursula K. Le Guin har betytt för genren i stort?
– Le Guin är en gigant i genren. Hennes betydelse kan inte överskattas. Ända sedan hon var med och drev fram den ”nya vågen” inom science fiction på 60-talet har hon kontinuerligt producerat prosa, lyrik och essäer som kretsat kring etik, mänskliga värden och möjliga världar. Alltid nyskapande, alltid nyfiket och undersökande. Hon har varit ovärderlig för feministisk och normbrytande science fiction och fantasy. Hon har också talat mycket om fantastikens värde för samtiden: Det handlar inte om en flykt från verkligheten, det handlar om ett undersökande av verkligheten. Och det handlar också om att ifrågasätta, belysa, göra motstånd.

Karin Tidbeck avslutar med att citera Ursula K. Le Guins tal vid National Book Awards 2014: ”Hard times are coming, when we’ll be wanting the voices of writers who can see alternatives to how we live now, can see through our fear-stricken society and its obsessive technologies to other ways of being, and even imagine real grounds for hope. We’ll need writers who can remember freedom – poets, visionaries – realists of a larger reality.”

Förutom att skriva för Boktugg frilansar Anna von Friesen som förlagsredaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster. Hon bor och arbetar i Malmö.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.