Oro bland indiebokhandlare i USA för låga marginaler

Fortfarande är det många som vill bläddra i och känna på böcker innan de handlar. Foto: Fotolia.

De oberoende bokhandlarna är de som vuxit i USA när kedjorna läggs ner eller krymper. Men det finns en växande oro för lönsamheten bland indiebokhandlarna.

Just nu pågår i USA den stora konferensen Winter Institute 13, arrangerad av American Booksellers Association (ABA), som samlar mängder av bokhandlare och mängder av ämnen diskuteras.

På senare år har de oberoende bokhandlarna i USA målats upp som framtiden, antalet fristående butiker har växt samtidigt som kedjorna i sin nuvarande form pressas hårt av ehandel som skapar butiksdöd. Framgångsfaktorerna är skiftande, en del nischar sig på ett speciellt segment medan andra bygger på att vara den lokala bokhandeln och lockar folk att betala lite mer för att ha tillgång till en bokhandel i stan.

Men på W13 blev det tydligt att det finns en växande oro för att det under ytan inte är lika glada tongångar.

– Jag är orolig för hållbarheten för oberoende bokhandlare, sa Alison Reid som är delägare till Diesel Books med två butiker i Kalifornien.

Hon menade att många ägare jobbar många timmar och dessutom tvingas ta andra jobb för att få det att gå runt, skriver Publishers Weekly.

En undersökning från ABA tyder på att löner och hyror stiger snabbare än indiebokhandlarnas intäkter.

– Det råder obalans när förlagen tjänar 10 procent och vi tjänar 2 procent, sa Chris Morrow, Northshire Bookstore.

Andra bokhandlare pekade på problemen med förhandsbeställningar där nätbokhandeln tar en växande del av försäljningen samt att priserna för inbundna romaner allt oftare passerar 30 dollar (ca 237 kr) och barnböcker över 20 dollar (ca 158 kr).

En annan utmaning för alla bokhandlare med fysiska butiker är förstås att ehandeln växer – och inte minst att en allt större del av bokförsäljningen är digital.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL