Storytel passerar 300 000 abonnenter i Sverige – streamingmarknad värd 650 Mkr?

Jonas Tellander, vd Storytel. Foto: Theresia Jatta Kölin.

Storytel har passerat milstolpen 300 000 betalande abonnenter i Sverige. Marknaden för strömmande ljudbokstjänster har visat sig betydligt större än branschen trodde för ett par år sedan.

– För bara några år sedan trodde vi att totalmarknaden i Sverige för strömmande ljudbokstjänster skulle vara 300 000 abonnenter. Det här visar att vi hade fel. Ibland är det bra att ha fel, säger Jonas Tellander, VD på Storytel.

Även lyssningen av ljudböcker ökar kraftigt. Under 2017 lyssnade Storytels svenska kunder nästan 100 miljoner timmar, jämfört med 65 miljoner timmar året innan.

– Totalt finns det idag cirka 400 000 ljudboksälskare som betalar för ett abonnemang i Sverige. Den här gången vågar jag inte gissa hur stor marknaden kan bli utan nöjer mig med att glädjas med kunderna över vilken fantastisk produkt ljudboken är, säger Jonas Tellander.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Hur stor kan marknaden för streamingtjänsterna bli i Sverige? Både Storytel och BookBeat har tidigare skruvat upp sina bedömningar och talade i höstas om att den totala marknaden för ljudbokstjänster kan bli åtminstone 640 000 abonnenter.

Frågan är om inte det är i underkant?

ANNONS

Dessutom visar det här ytterligare hur betydelsefull eller till och med dominerande denna kanal för bokförsäljning (eller rent tekniskt snarare uthyrning) som streamingtjänsterna med Storytel i spetsen börjar bli.

Storytel säger alltså att det finns 400 000 abonnemang i Sverige redan idag. Antag att dessa i snitt betalar runt 169 kr (som Storytel och BookBeat tar, Nextory har tre nivåer: 119, 169 och 199 kr) så blir intäkten exklusive moms (digitalmomsen är fortfarande 25 procent) för streamingtjänsten 1 622 kr per år och abonnent. Det i sin tur innebär att det under 2018 kommer att genereras streamingintäkter på nästan 650 Mkr.

För att sätta detta i perspektiv: Sveriges näst största nätbokhandel, Bokus, hade 2016 en försäljning på 574 Mkr och har säkerligen passerat 600 Mkr under 2017. Men 2018 är det ingen vågad gissning att streamingtjänsterna gemensamt kommer att vara större än Bokus. Och det vore mycket överraskande om detta inte började synas på allvar i försäljningen hos fysiska bokhandlare.

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.