Ökad försäljning av inbundet på Pocketshop

Pocketshop skyltar inbundna titlar för 199 kr., ett format som blivit viktigare för kedjan. Foto: Boktugg

I maj 2017 införde Pocketshop ett standardpris på 199 kronor för inbundna skönlitterära böcker, vilket har medfört en tydlig försäljningsökning.

Pocketshop, namnet till trots, säljer allt mindre pocketböcker och allt mer av andra format. Som ett led i att locka fler kunder valde Pocketshop under våren 2017 att införa ett fast pris på alla skönlitterära inbundna böcker, 199 kronor, i sina svenska butiker.

– Försäljningen av inbundet har ökat de senaste åren, säger Torbjörn Elbe, försäljningschef på Pocketshop. Vi ser att pocketboken ersätts av andra format. För några år sedan stod pocket för 97–98 procent av försäljningen, men så är det inte längre.

Pocketboken är dock fortfarande i majoritet hos Pocketshop. Sortimentet består i genomsnitt av 1100 till 1200 titlar per butik, men de enskilda butikerna har viss frihet att variera sortimentet utefter faktorer som läge och kundflöde. Även vad gäller inbundet finns ett bassortiment.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

– Alla har Ishiguros inbundna till exempel, men det finns en valfrihet, säger Torbjörn.

Inbundna böcker har funnits ganska länge på Pocketshop, men tidigare har det mest handlat om enstaka titlar. Det var för 1–2 år sedan som bokhandelskedjan började satsa mer på inbundet, och en ännu mer offensiv satsning har pågått sedan i våras.

Kan ni se någon effekt sedan i maj?
– Egentligen behöver det gå lite längre tid innan vi kan se någon tydlig effekt eftersom försäljningen till stor del är titelstyrd, men vi säljer helt klart fler inbundna böcker. Framförallt sedan september då vi började kommunicera prissänkningen, säger Torbjörn.

Pocketshop har under hösten börjat kommunicera sitt budskap om 199 kr för alla inbundna tydligare. Foto: Boktugg

Priset 199 kronor gäller för inbundna skönlitterära titlar, vissa fackböcker har ett högre pris.

– Allt förändras just nu inom hela detaljhandeln och så även inom bokhandeln. Vi måste ha konkurrenskraftiga priser så att folk vill komma till den fysiska bokhandeln, och vår bedömning var att 199 kronor verkligen skulle göra oss konkurrenskraftiga.

Detta innebär att vissa inbundna titlar är billigare hos Pocketshop än hos andra fysiska bokhandlar, vilket Torbjörn säger är bra.

– Alla har sin strategi att bemöta nya tider och detta är vårt sätt. Det är upp till varje återförsäljare att agera och sätta priser utifrån vad som fungerar bäst för dem.

Under hösten har många inbundna titlar sålt bra hos Pocketshop, men särskilt bra har det gått för Kazuo Ishiguros Never let me go och Återstoden av dagen, Dan Browns Begynnelse och Kjell Westös Den svavelgula himlen.

Kommer ert sortiment av inbundet att öka ännu mer?
– Ja, det kommer det att göra, framförallt i vissa butiker.

Hur har 2017 varit generellt sett för Pocketshop?
– Det kommer att sluta bra. Vi har haft en väldigt bra höst så här långt, särskilt våra butiker i Sverige går fint just nu. I våras gick det lite neråt, men vi hade bra sommar och en bra höst, så vi ligger lite över jämfört med föregående år.

ANNONS

Är julhandeln lika viktig för er som den är för andra bokhandlar?
– I våra butiker på flygplatser blir det ingen direkt julhandel, men för citybutikerna är den absolut lika viktig. Vi har stora förhoppningar för julhandeln i år, säger Torbjörn Elbe.

Bokhandelskedjan Pocketshop har i dagsläget 27 butiker i Sverige, Tyskland, England och Finland, ofta på centralt belägna platser som centralstationer, flygplatser och i stadskärnor. Även i Finland har Pocketshop sänkt priserna på inbundna böcker, om än inte lika mycket som i Sverige. Vad gäller England har ingen sänkning gjorts än eftersom priskonkurrensen ser helt annorlunda ut där. I Tyskland råder fasta bokpriser.

Förutom att skriva för Boktugg frilansar Anna von Friesen som förlagsredaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster. Hon bor och arbetar i Malmö.

Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.