Så säljer förlag med hjälp av adventskalendrar

Novellix julkalender 2017 för vuxna innehåller 24 fina paket med en novell i varje samlade i en trälåda.

Novellix jobbar med julkalender eller adventskalender på flera sätt för att driva försäljning. Men även flera andra förlag ser möjligheter.

– För tredje året i rad har vi sålt vår egen Novellix-kalender, och den blir bara mer och mer uppskattad för varje år. Vi skapade den framförallt till vår egen webbshop men efter önskemål har vi även fått ut den till en del återförsäljare, säger Julia Ahl som är ansvarig för PR & Kommunikation på Novellix.

Julkalendern (för vuxna) består av noveller i papperspåsar förslutna med etiketter, och levereras i en trälåda. Med andra ord en rätt påkostad produkt som trots detta sålt bra.

– Idag har vi sålt cirka 450 kalendrar, med andra ord över 10 000 böcker och vi får fortfarande in ordrar, trots att första december har passerat.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Parallellt med den stora julkalendern har Novellix även en digital lucköppning på sin Instagram samt rea på dagens novell på novellix.se. De har även lyckats få en viss spridning i sociala medier, både på Instagram och genom bloggare som plockat upp den vackra trälådan.

Förutom via hemsidan säljer Novellix också en hel del på julmarknader.

– Vi har satsat ännu mer på julmarknader i år eftersom vi sålde slut på flera förra året, framförallt försöker vi vara mer utspridda över Sverige det här året. Det går ihop ekonomiskt och mer därtill, samtidigt har vi ju i bakhuvudet att om det inte skulle sälja så är det ren marknadsföring. Men överlag är det god respons, en presentask med noveller verkar vara väldigt uppskattad som julklapp, säger Julia Ahl.

Utöver att Novellix säljer en hel del ute i butik har de i dagsläget runt 700 prenumeranter som får nyutgivna novellpaket hem i brevlådan. Varje paket innehåller en presentask med fyra böcker, och det sker fyra utskick per år. Totalt får prenumeranterna 16 böcker under ett år.

Idus förlag har ett mer traditionellt upplägg i form av en adventskalender på förlagets blogg. Varje dag öppnar man en ny lucka där två olika böcker erbjuds till specialpris under den dagen. Sedan sprider man länkar i sociala medier och med hjälp av författarna.

Bonnier Carlsen vs Rabén & Sjögren i Adventskalender-matchen

Bonniers kör Muminkalender och Pixikalender medan Rabén & Sjögren kör en vändbar kalender med Pippi och Emil. Foto: Boktugg

Rabén & Sjögren kör sedan ett par år tillbaka en vändbar Adventskalender. I år är det Astrid Lindgrens Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga som fyller de 24 luckorna med överraskningar i form av små kvalitetsböcker för barn mellan 2 och 6 år, pysselböcker, pussel, figurark, målarböcker, berättelser och mycket mer. Adventskalendrarna går mycket bra, säljer slut varje år, enligt förlaget.

Bonnier Carlsen har haft stora framgångar med sina Pixikalendrar som innehåller 24 stycken Pixiböcker. I år har de dessutom satsat på en Muminkalender, även den med 24 Pixiböcker bakom luckorna. Varken Rabén & Sjögren eller Bonniers vill avslöja några försäljningssiffror.

ANNONS

– Vi kan konstatera att vi för tre år sedan var helt själva med denna typ av produkt och att konkurrensen har hårdnat men att Pixiadventskalendern fortfarande är störst och säljer mest av alla ”bokförlags-kalendrar”, säger Göran Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.

Du har väl inte missat Boktuggs egen julkalender?

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.