Barnes & Noble tappar försäljning – ska fokusera mer på böcker

Barnes & Noble, butik i Indianapolis. Foto: iStock.

USA:s största bokhandelskedja Barnes & Noble tappade 7,9 procent under sitt senaste kvartal. Orsak: ingen storsäljande bok och sämre försäljning av andra varor.

När den amerikanska bokhandelskedjan Barnes & Noble summerade sitt andra kvartal (som tog slut 28 oktober) så hade försäljningen minskat 7,9 procent och förlusten växte 47 procent till 30,1 miljoner dollar. Mycket sämre än analytiker förväntat sig och aktien föll. Total omsättning blev 791 miljoner dollar under kvartalet, skriver företaget i ett pressmeddelande.

En del av den minskade försäljningen beror på att det saknades en storsäljare i nivå med Harry Potter and the Cursed Child samma kvartal förra året. Resterande minskning menade B&N beror på minskad försäljning av övrigt sortiment, det vill säga annat än böcker.

Tvärtom menar B&N att försäljningen av böcker ökade under kvartalet och fortsatte in i november.

– Som ett resultat av de förbättrade trenderna kommer vi att lägga ännu större fokus på böcker medan vi smalnar av vårt sortiment av andra varor. Vi räknar med att dessa förbättringar fortsätter när vi kommer in i julhandeln, säger Demos Parneros, vd för Barnes & Noble.

B&N jobbar på att sänka sina kostnader med 40 miljoner dollar för helåret och räknar med att göra en vinst på runt 180 miljoner dollar EBITDA (rörelseresultat före räntor, skatter, nedskrivningar och avskrivningar).

Vid ett samtal med analytiker berättade Parneros att B&N ska öppna fler mindre bokhandlar där fokus ligger på böcker och att man under bokföringsåret 2019 räknar med att öppna fler butiker än man stänger, skriver Publishers Weekly.

Barnes & Nobles satsning på eböcker och läsplattor går inte lysande. Nook-divisionens intäkter minskade 26 procent jämfört med förra året och landade på 26 miljoner dollar.

I mitten av november släppte Barnes & Noble sin första nya läsplatta på två år, Nook Glowlight 3. Den har fått hyggliga recensioner och kostar 119 dollar (motsvarande 995 kronor). Återstår att se om den kan få fart på Nooks försäljning.

Barnes & Noble är den största bokhandelskedjan i USA med 632 butiker i 50 delstater, dessutom säljer de böcker i sin nätbokhandel BN.com samt eböcker via Nook Store.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL