Norstedts förlagsgrupp ser ökad digital tillväxt 2017

Otto Sjöberg, vd Norstedts Förlagsgrupp. Foto: Magnus Fond

De digitala intäkterna för Norstedts förlagsgrupp har ökat 70 procent i år och står nu för över 16 procent av intäkterna och hela 29 procent på skönlitteratur.

– Vi kan se en accelererad ökning av de digitala intäkterna. Det är en kombination av att fler använder streamingtjänster och att vi har gjort mer. Vi har ökat den digitala utgivningen, säger Otto Sjöberg, vd för Norstedts förlagsgrupp på telefon från London där han befinner sig på konferensen FutureBook.

Under 2017 har de digitala intäkterna för Norstedts Förlagsgrupp ökat med 70 procent till 52,2 Mkr jämfört med 30,7 Mkr 2016, och står nu för över 16 procent av förlagsgruppens totala intäkter, skriver bolaget i ett pressmeddelande och fortsätter: ”Bakom ökningen ligger ett växande intresse för ljudboken, där framförallt Storytel vunnit nya prenumeranter och fått marknaden att växa. Men även förlagets utgivning har ökat, från 38 ljudböcker förra året till 95 ljudböcker i år.”

– Ljudböcker ökar mest digitalt och där har vi gasat hand i hand med de nya ägarna (Storytel) vilket gett resultat. Men även eböcker har ökat, säger Otto Sjöberg.

Det är framförallt Norstedts skönlitteratur och sakprosa som ökar där nästan var tredje krona (29 procent) idag kommer från digitala kanaler. En av årets storsäljare är förstås David Lagercrantz Mannen som sökte sin skugga men även Anna Janssons Det du inte vet och Anna Ekbergs Den hemliga kvinnan har legat högt på topplistorna under året. Även lyssnandet på barn- och ungdomsböcker har ökat markant under året.

Totalt har nu Norstedts, Massolit och Rabén & Sjögren nära 4 000 digitala titlar i lager.

Det är dock inte helt enkelt att se hur den digitala försäljningen ökar eftersom det skiljer sig mycket mellan olika titlar som har olika målgrupper och därmed olika digital mognad bland läsarna.

Men en jämförelse kan Norstedts göra, nämligen mellan Millennium 4 som kom hösten 2015 och Millennium 5 som kom ut denna höst.

– Om man jämför M5 och M4 så syns det tydligt hur den digitala konsumtionen ligger på en helt annan nivå, säger Otto Sjöberg.

Norstedts har rent allmänt ett bra år med många titlar som sålt bra. När då digitalförsäljningen står för nästan en tredjedel av intäkterna på skönlitteratur och sakprosa – ser man då en effekt på försäljningen av tryckta böcker?

– Man kan anta att den dramatiska ökningen av digitala böcker ändå påverkat de tryckta upplagorna. Det går absolut att se på vissa titlar. Men sedan har vi andra titlar som inte påverkas alls, säger Otto Sjöberg.

En faktor är att digitalförsäljningen adderar försäljningsintäkter på backlist som man inte alltid fick på tryckta böcker som försvunnit ut ur bokhandeln och i vissa fall inte längre fanns i tryck.

– Nu har vi integrerat den digitala avdelningen så att den är en del av vår kärnverksamhet. Men det vi behöver titta på framöver är givetvis hur affärsmodeller ser ut i en mer mogen marknad för digitala böcker. Det blir en av de viktigaste branschfrågorna framöver, säger Otto Sjöberg.

Sedan är det givetvis även så att den viktigaste månaden på hela året återstår. Det är i december som den fysiska bokhandeln och nätbokhandeln ska sälja rekordmycket pappersböcker eftersom det fortfarande är många som föredrar en bok som går att slå in i paket till jul.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL