Antikvariat på Instagram synliggör gamla fina böcker

Rönells antikvariat är ett av antikvariaten som upptäckt Instagram.

Flera svenska antikvariat hänger på trenden med att driva Instagramkonto – Boktugg har pratat med två av dem. 

Sociala medier är mer regel än undantag för marknadsföring nu för tiden. Det är en portabel annonsplats många människor bär med sig i den egna fickan, det är ständigt tillgängligt och både snabbt, enkelt och billigt. Dessutom skapar bra inlägg i sociala media ett engagemang som i bästa fall aktiverar målgruppen och bjuder in dem att själva delta med kommentarer och likes istället för att bara vara utomstående betraktare.

En icke vetenskapligt bevisad känsla skvallrar om att Instagramanvändningen växer på bekostnad av Facebook. Många nickar instämmande till detta påstående och en av dem är Daniel Westerlund på Alfa Antikvariat i Stockholm. De blev aktiva på Instagram strax innan sommaren och i jämförelse med sin halvhjärtat aktiva Facebook-sida fungerar Instagram mycket bättre.

– Vi märkte tidigt att Instagram gav bättre respons, säger Daniel. Det är mycket nytt folk som hittat oss där, framför allt den kundkrets som näthandeln riktar sig mot. Till skillnad från på vår Facebooksida är det tydligt att fler nappar på specifika böcker vi lägger ut och det känns som att fler spontanköp blir gjorda.

Daniel Westerlund på Alfa Antikvariat.
Foto: Privat

Alfa Antikvariat är ett av Nordens största antikvariat och butiken rymmer böcker i alla ämnen. På Instagram gör de inlägg om allt från nyinköpta bokpartier och specifika teman till tips ur gömmorna.

– Vi gjorde en serie inlägg med böcker som vi kallade Författarskap i skymundan, säger Daniel. Det var om författare som inte tillhör allfartsleden men som är kul att lyfta fram. Idag är det strax över 500 stycken som följer oss.

Ur Alfa Antikvariats flöde på Instagram:

 

Rönnells Antikvariat har anor sedan sent 1920-tal och är idag även de ett av de största antikvariaten i Sverige. Antikvariatet blev aktiva Instagrammare 2013 och under de fyra åren har de samlat på sig 3948 stycken följare.

– Vi försöker lägga ut varje dag men det blir tre–fyra gånger i veckan, berättar Rikard Johansson som arbetar på Rönnells som bokhandelsbiträde.

Innan Instagramkontot drev Rönnells en blogg med inlägg som påminde om det sättet de använder Instagram på idag: en bild som talade och så lite text under. Med andra ord uppfann antikvariatet Instagram innan de själva kom dit. Rikard menar att Instagram fungerar överraskande bra och att en del som läggs ut säljs tack vare kontot.

– Vi lägger ut böcker vi har men även bokrelaterade bilder vi hittar på internet samt reklam för kommande evenemang, säger han och tillägger: Vi försöker vara roliga men lyckas inte alltid. Humor är svårt så snarare misslyckas vi bättre för varje gång.

Följarna trycker mer på gillaknappen än kommenterar och Rönnells får i snitt runt 100 likes per inlägg – ett tecken på att deras aktivitet uppmärksammas och att de syns. Med tre–fyra inlägg i veckan innebär 100 likes per bild att 300 till 400 kunder nåtts och då har man inte räknat in dem som bara scrollar och inte meddelar sin närvaro.

Inlägg på Rönnells Instagramkonto:

– Hur många likes vi får beror på hur smalt ämnet är, och det är alltid svårt att förutspå responsen, säger Rikard. Mest är det vanligt folk som vi själva bland våra följare tror jag, men också Peter Englund, Andres Lokko och Elise Karlsson med flera.

Djungeln av sociala media fortsätter att telegrafera inlägg med mer eller mindre ljusets hastighet till en världsomspännande målgrupp. Geografi och tidpunkt är inte längre begränsningar att räkna med och för den som undrar: den helt ovetenskapliga tesen om att Instagram är hetare än Facebook har nu fått ännu lite mer vatten på sin kvarn.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL