USA: Bokhandlare protesterar mot förlagens direktförsäljning

Foto: iStock

Direktförsäljning via förlagens egna hemsidor skadar bokhandelns verksamhet och minskar bokhandlarens roll, menar en amerikansk bokhandelsorganisation.

New Atlantic Independent Booksellers Association (NAIBA) skriver i ett uttalande riktat till förlag att direktförsäljning via förlagen bidrar till att underminera bokhandelns arbete och gör att bokhandeln går miste om potentiella intäkter, rapporterar Publishers Weekly.

NAIBA menar att rabatter som förlagen erbjuder online tar död på bokhandelns försäljning och försvagar relationen till kunderna. De skriver: ”NAIBA förväntar sig att alla förlag respekterar relationen mellan den lokala bokhandeln och kunderna. NAIBA motsätter sig alla beslut från förlagen att erbjuda böcker direkt till konsumenten till ett lägre pris än standard.”

ANNONS

Problemen har byggts på under flera år, menar Todd Dickinson, ordförande för NAIBA och delägare till bokhandeln Aaron’s Books i Lititz, Pennsylvania. Men ett par händelser den senaste tiden där bokhandlare har gått miste om försäljning direkt kopplat till att förlag har erbjudit böcker till kraftigt rabatterade priser på sina egna hemsidor gjorde att organisationen fick nog.

NAIBA har nu delat sitt uttalande med andra bokhandelsföreningar och uppmanar dem att själva göra egna upprop mot förlagens direktförsäljning.

Även i Sverige är det inte helt ovanligt med direktförsäljning via förlagens egna hemsidor. Senast i september 2017 skrev vi om att Norstedts börjar sälja böcker via den egna webben. Det handlar än så länge om backlisttitlar som är slut på lager och inte längre finns i bokhandeln – Norstedts trycker upp dem som POD (print on demand) genom Publit när en beställning görs – men det finns planer på att även tillgängliggöra nyare titlar (dock till ett pris som är jämförbart med övriga återförsäljares).

Ännu har vi inte hört några protester från den svenska bokhandeln, men frågan är vad reaktionerna kommer att bli om Norstedts direktförsäljning blir mer omfattande och om andra förlag följer efter. Och kanske framförallt vad som händer om bokförlagen börjar erbjuda rabatter som utklassar vad bokhandeln klarar av.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Läs också: Svenska förlag om försäljning via egna hemsidor

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …

… det gör oss stolta och glada. Till skillnad mot andra sidor, så har vi ingen betalvägg. Det är ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt.

För att vi ska kunna fortsätta göra det vill vi ge dig chansen att bli vår supporter. Det kostar som en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) och du stöttar den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år.
Samtidigt får du tillgång till vår insider-avdelning, med både extramaterial och emagasin.

Vi behöver dig och det tar bara en minut av din tid. Bli en Insider idag >>

Förutom att skriva för Boktugg frilansar Anna von Friesen som förlagsredaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster. Hon bor och arbetar i Malmö.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.