Black Friday 2017 – så ska Adlibris, Bokus och bokhandeln få folk att välja böcker

Black Friday viktigt för både Bokus och Adlibris. Foto: iStock

24 november 2017 infaller handelsdagen Black Friday som uppmärksammas på många håll i bokhandeln. Alla är dock inte odelat positiva till fenomenet.

Black Friday-kampanjerna blir fler och fler för varje år och readagen har etablerat sig ordentligt även bland konsumenterna: nästan varannan svensk, 44 procent, planerar att handla under Black Friday, visar en undersökning gjord av betaltjänsten DIBS och YouGov, och de flesta väljer att shoppa på nätet.

Även inom bokbranschen har Black Friday rotat sig på sina håll. Boktugg kontaktade några bokhandlar för att höra vad de har på gång inför helgen.

Adlibris meddelar att de kommer uppmärksamma Black Friday på olika sätt under hela helgen, men att veckan efter Black Friday-helgen är lika viktig.

– Kampanjerna nästa vecka är extra starka och prisdrivna och ger inspiration i julklappsjakten, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.

Perioden är viktig för Adlibris vad gäller att nå ut med sitt erbjudande till konsumenterna och visa att de kan garantera snabba leveranser även i högtryck.

– Black Friday-helgen har för oss, som för övriga handeln, historiskt varit ett startskott för julhandeln, säger Sakari Luovio. I år tjuvstartade vi i och för sig redan för ett par veckor sedan och har pressat ner priserna redan innan helgen, men självklart har vi unika deals också för Black Friday.

Vad gäller trenden ser Adlibris en ganska dramatisk ökning både i trafik och försäljning under Black Friday och de får många nya kunder då. Förra året sålde Adlibris en bok i sekunden under Black Friday-helgen.

Bokus drog igång sin Black Friday-kampanj något senare än Adlibris, tisdagen den 21 november, med ett erbjudande till befintliga kunder.

– Trenden att julhandeln börjar allt tidigare har även kommit att verka inom bokhandeln. Julen är vår i särklass viktigaste försäljningsperiod under året och att vi har laddat med starka kampanjer för att locka så många kunder som möjligt att välja boken som årets julklapp, säger Malin Hultgren, PR-ansvarig för Akademibokhandeln/Bokus.

Anders Billing, vd för bokhandelskedjan Ugglan, säger att Ugglan inte gör någon gemensam kampanj eller satsning utan istället uppmanar medlemsbutikerna att vara lyhörda och anpassa sig till det lokala utbudet.

– Samtidigt tycker vi att det är en helt vansinnig kampanj där man säljer ut hela butiken innan vår största försäljningsperiod. En period som de facto fortfarande fungerar och så skall man kvadda sin marginal på detta sätt, säger Anders Billing.

JB-gruppen gör inte heller någon central aktivitet till Black Friday eftersom de lokala förutsättningarna ser så olika ut, berättar Eva Svedberg, vd.

– Många av våra medlemsbutiker har särskilda erbjudanden under dagen och man marknadsför detta i lokalmedia, via Facebooksida, hemsida och i nyhetsbrev. För oss i bokhandeln är inte detta en stor aktivitet, men det blir bekymmersamt för oss om sista lönen före jul går åt till annat vid Black Friday och delar av julförsäljningen därmed uteblir.

När sätter julhandeln igång hos JB-gruppen?
– När kunderna känner tillräcklig julstämning och spridning av julkatalog, första advent och skyltsöndag är viktiga igångsättare, säger Eva Svedberg och fortsätter: Om en vecka startar årets i särklass roligaste och viktigaste kampanj i våra butiker. Det är många julklappar som ska väljas, köpas och slås in under en knapp månads tid så det bästa är om julhandeln kommer igång redan i slutet av november.

Om Black Friday

Dagen efter den fjärde torsdagen i november (vilket är då den amerikanska högtiden Thanksgiving infaller) kallas för Black Friday och är en stor shoppingdag i USA då många butiker har rea. Sedan 2013 har många butiker och ehandelsföretag i hela Norden uppmärksammat denna dag med erbjudanden och kampanjer. Cyber Monday, måndagen efter Thanksgivinghelgen, är även den en etablerad dag då julhandeln över nätet tar fart.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL