Vendels förlag ger poesin, essän och dramatiken en egen scen

Liv Gingnell, Daniel Albertsson, Johan Jönsson. Foto: Maria Nygård

Det handlar inte om pengar. Vendels förlag menar att viktiga litteraturformer som dramatik och essäer får alldeles för lite uppmärksamhet i bokbranschen idag – något de vill vara med och ändra på.

Bakom nystartade Vendels förlag står nio personer som alla vill att poesin, essän och dramatiken ska få större uppmärksamhet i både branschen och hos läsarna. Litteraturformerna som är förlagets specialitet befinner sig enligt Johan Jönsson, en av de nio eldsjälarna, i något av en ond cirkel: Eftersom utgivningen av dem är så sparsam, läser folk dem inte i så stor utsträckning som de hade kunnat göra. Och eftersom människor inte läser dem så ges de heller inte ut. Detta vill Vendels förlag motverka och under våren och sommaren nästa år kommer deras tre första titlar ut i handeln.

– Det finns fler bra manus än utgivningar i dessa litteraturformer, säger Johan. Vad gäller lyrik och dramatik kan det vara hur bra som helst men det ges ändå inte ut eftersom det är svårt att få ekonomi i det. Vi vill vara ett kugghjul i processen för att poesi, dramatik och essäer ska få mer uppmärksamhet.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Förlagets redaktion som består av personer från teatervärlden och olika litterära sammanhang har ett starkt engagemang och aktivt driv. Fyra av dem befinner sig i Uppsala och fem i Malmö, en fördel menar Johan eftersom de då lättare kan skaffa fler samarbetspartners utan att begränsas av geografin.

– Vi är vana vid att ta steget från tanke till handling sedan innan. Genom att jobba disciplinerat och ha allt tillgängligt digitalt är det inget problem att vi befinner oss långt ifrån varandra, säger Johan.

Både poesin, dramatiken och essän har varit viktiga för litteraturen rent historiskt sett. Att de kommit i skymundan kan misstänkas ha att göra med det vinstdrivna fokus som många gånger styr branschen, men för Vendels förlag är ekonomin sekundär så länge den går runt:

– Är man ute efter pengar riktar man inte in sig på dessa litteraturformer, säger Johan. Det är två olika grupper man får försöka nå på olika sätt. Vi vill göra poesiläsarna uppmärksamma på att våra böcker finns, förstås. Den andra gruppen – allmänheten – får man försöka nå genom de kanaler som finns, som tidningar och sociala medier.

Redan nu har en förbluffande mängd lyrikmanus kommit in trots att förlaget först i förra veckan gick ut med ett pressmeddelande om sin existens. Men Johan vill också slå ett slag för dramatiken och framförallt för de manus som skrivs för teatern:

ANNONS

– Nästan ingen tar upp dramatiken och då kommer det inte heller in så många manus. Men många potentiella läsare kommer aldrig iväg och ser den där föreställningen som de var intresserade av och det skrivs ju en hel del för scen. Dessutom är det i längden större chans för det som finns i god spridning i tryckt format att sättas upp flera gånger.

Inledningsvis ger Vendels förlag under 2018 ut två poesiverk, Lisa Gidlöfs prosalyriska Flickan och Charlotta Jonassons diktsamling Dans makaber, samt en essäsamling av litteraturkritikern och science fictionkännaren John-Henri Holmberg.

Flickan är en fascinerande välskriven berättelse bortom det vi är vana att läsa, säger Johan. Charlotta Johansson skriver med ett fantastiskt språk och John-Henri är en av de människor som verkligen kan det han skriver om, precis det som man vill se hos en essäist.

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.