Egoina, Plan International och Nextory i nytt samarbete om läsprojekt

Egoina, en av Sveriges största bloggare är en del av Nextorys kampanj ihop med Plan International.

Nästa vecka är det Läslov i hela landet. Nextory passar då på att lansera ett nytt samarbete med Plan International för att uppmuntra unga att läsa. Bloggerskan Egoina är en del av kampanjen som dessutom ska stötta läsprojekt i hela världen genom att 100 kr/ny kund skänks till Plan International.

– Det finns idag 62 miljoner flickor i världen som inte går i skolan och som inte får möjlighet att lära sig läsa. Arbetet med att sprida läskunnighet är inte bara ett effektivt sätt att bekämpa fattigdom, det ger också människor makten att ta kontroll över sina egna liv, säger Johan Bååthe insamlings- och kommunikationschef på Plan International i ett pressmeddelande.

Cirka 123 miljoner barn i världen kan inte läsa eller skriva. Plan International arbetar för att säkerställa att alla barns rättigheter respekteras oavsett var de bor.

– Vi delar Plan Internationals övertygelse att läsande och utbildning är något av det viktigaste vi kan ge våra barn. Nextorys vision är att alla människor i hela världen ska ha tillgång till all världens böcker. Därför samarbetar vi med Plan International för att öka läsandet i Sverige och stötta Plans kampanj ”Lär en flicka läsa”, säger Shadi Bitar, vd och grundare till Nextory.

Arbetet med att sprida läskunnighet och få en utbildning är ett av de mest effektiva verktygen för att ta sig ur fattigdom, menar Plan International. För varje år av extra skolgång ökar kvinnornas löner och möjligheter. En flicka som har fått gå i skolan gifter sig senare, föder färre och friskare barn och löper också 50 procent mindre risk att drabbas av hiv eller andra sjukdomar.

Genom samarbetet hoppas Nextory och Plan International att öka läsandet såväl i Sverige som i delar av Latinamerika och Afrika. Budskapet om läsning sprids i sociala medier och även via samarbete med Egoina, en av Sveriges mest kända bloggerskor. Egoina har vunnit flertalet priser såsom Årets blogg, Årets personliga blogg och Guldpennan.

– Utbildning och att få lära sig läsa och skriva borde vara en rättighet för alla. Jag är stolt över att vara del av denna kampanj och bidra till att fler flickor lär sig läsa, säger Egoina.

En miljon svenska elever har varje år ett veckolångt skollov på hösten. Förr var lovet främst för barn på landsbygden och kallades potatislov och gav eleverna ledigt från skolan för att hjälpa till i jordbruket. Det ersattes sedan med höstlovet. I det moderna Sverige där språket och läsningen får allt större betydelse förvandlades höstlovet 2015 till läslov för att stimulera barns och ungas lust till läsande, berättande och skrivande.

Nextory vill förstås öppna ögonen för just läsandet av eböcker bland unga. Nextory lanserade nyligen ett familjeabonnemang som en del av satsningen på den yngre målgruppen. Med Läskampanjen som nu lanseras hoppas man nå ännu fler samtidigt. En extra morot blir att för alla som provar tjänsten (gratis i 30 dagar) skänker Nextory 100 kr till Plan Internationals initiativ för att öka flickors läsning. Kampanjen håller på fram till årsskiftet och gäller för alla som går in på www.nextory.se/kampanj/flicka.

De mest lästa eböckerna just nu på Nextory:

6-9 år
Sunes skolresa, Sören Olsson & Anders Jacobsson
Bröderna Lejonhjärta, Astrid Lindgren
Nelly Rapp & gastarna i skolan, Martin Widmark

ANNONS

9-12 år
Berts dagbok, Sören Olsson & Anders Jacobsson
Fyr 137, Ingela Angeborn
Pax – Maran, Ingela Korsell & Åsa Larsson

Unga vuxna
Ibland mår jag inte så bra, Therese Lindgren
Cirkeln, Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Ta det som en man, Hampus Nessvold

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.