Digitala böcker ljuspunkten i Finland – BookBeat växer snabbast

BookBeat växer snabbt på den finska marknaden där papperböcker tappar mark.

Digitala böcker och främst streamingtjänsterna växer mest i Finland, +227 procent hittills i år, trots ett begränsat utbud i antal titlar. BookBeat står för 90 procent av tillväxten.

– BookBeat lanserades på den finska marknaden under sommaren 2016. Både utbud och antal användare har ökat i rask takt och det är mycket glädjande att digitala ljudböcker nu slår tillväxtrekord. Finländarna har alltid läst mycket, men siffrorna visar tydligt att fler och fler via oss nu även har upptäckt lyssnandet, säger Niclas Sandin, VD BookBeat i ett pressmeddelande.

Nya siffror från Förläggareföreningen i Finland visar tydligt att kategorin digitala ljudböcker, i likhet med Sverige och världsmarknader som USA, Storbritannien och Tyskland växer och att alltfler nu strömmar till lyssnandet. Under årets tre första kvartal har tillväxten för förlagens försäljning av digitala ljudböcker till återförsäljare ökat med 227 procent, motsvarande 826 000 euro (motsvarande ca 8 Mkr). BookBeat står för hela 90 procent av tillväxten. Siffrorna visar även att försäljningen av ljudböcker nu har gått om e-bokförsäljningen i Finland, skriver BookBeat.

Även om den finska Förläggareföreningen i sin rapport skriver att siffrorna mellan olika år inte är helt jämförbar eftersom dataunderlaget och antalet uppgiftslämnare skiftar så är det tydligt att försäljningen av tryckta böcker minskat de senaste åren. När man jämför de tre första kvartalen (jan-sept) 2016 och 2017 så minskar försäljningen av pappersböcker (i euro) med 5,5 procent. Den stannar på 56,5 miljoner euro (motsvarande 545 Mkr) men utgör fortfarande den största delen av den totala bokförsäljningen på 59,8 miljoner euro.

ANNONS

Går man längre tillbaka så redovisades för 2013 en försäljning på hela 75,7 miljoner euro (cirka 730 Mkr). Den digitala bokförsäljningen (inkl nedladdning och ljudböcker på CD) växte med 68,2 procent Q1-Q3 2017 jämfört med föregående år.

Vi bad Niclas Sandin svara på några kompletterande frågor kring den finska marknaden.

Hur stor är den finska marknaden i förhållande till den svenska för BookBeat?
– Den finska delen är fortfarande väldigt liten för oss vilket har flera skäl. Till skillnad från i Sverige som haft många lyssnare och en stark ljudboksmarknad i flera decennier med först kassettband, CD-skivor och nu senast digital streaming var läget i Finland motsatsen vilket gjort att utbudet varit begränsat i starten. När vi drog igång tjänsten förra året hade vi därför bara några hundra böcker och inget existerande beteende vilket gör att digitala ljudboksmarknaden trots den otroliga tillväxten fortfarande är väldigt blygsam. Sett till att beteendet finns baserat på tillväxten hittills är detta nog bara början på en liknande digital tillväxtresa som vi sett i Sverige. Skillnaden är att vi inte först slösar tiden på de fysiska ljudboksformaten, säger Niclas Sandin.

ANNONS

Den finska marknaden för pappersböcker har minskat de senaste åren, ser man digitala böcker och streaming som en räddningsplanka eller ytterligare ett hot?
– Utvecklingen nedåt i Finland har pågått flera år innan vi kom in i bilden så de flesta ser nog den starka digitala tillväxten som en positiv sak som kan stabilisera marknaden för främst skönlitteratur. Samtidigt verkar det som att vi precis som i Sverige lockat en yngre och mindre läsande målgrupp till boken snarare än att vi kannibaliserat på den tryckta bokens försäljning. Diskussionen i Finland handlar nu främst om att säkerställa tillräcklig ersättning i även den här kanalen och där tittar de finska förlagen mycket på debatten i Sverige för att säkerställa att de behåller kontrollen över hur mycket de får betalt per bok.

Ni körde igång förra sommaren i Finland, men när lanserade ni på allvar?
– Precis som på alla marknader tar vi det steg för steg. Tror vi började med de första större kampanjerna i augusti förra året och nu den här sommaren hade vi fått nog stor katalog för att ytterligare öka takten i vår marknadsföring där vi lade till exempelvis radioreklam vilket har gett bra effekt.

Hur ser utbudet ut på finska och lyssnar de även på svenska böcker via BookBeat?
– När det gäller ljudböcker tror jag vi numera har någonstans mellan 500 och 1000 titlar på finska vilket kan jämföras med över 5 000 på svenska i Sverige. Vi har lagt till både den svenska och engelska katalogen i den finska tjänsten vilket ökar utbudet till runt 20 000 titlar där men det är fortfarande en väldigt liten andel som lyssnar på annat än det lokala språket.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Ser ni någon skillnad i vad man lyssnar på mellan Sverige och Finland?
– Det är förvånansvärt stora likheter. Mest lyssnat på är stora nordiska författarskap som Jo Nesbö och Lars Kepler samt lokala storstjärnor som Leena Lehtolainen. Men även självutlämnande berättelser går bra precis som hos oss och just nu toppar den gamle ishockeyspelaren Jere Karalahtis memoarer topplistorna.

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt. Till priset av en en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) stöttar du den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år. Plus att du får tillgång (japp, där har vi en betalvägg) till ett växande bibliotek av artikelserier och ett exklusivt nyhetsbrev endast för INSIDERs.
Det tar bara en minut att bli en INSIDER idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.