Eboksläsandet i Sverige ökar men en stor del av ökningen hos barn och ungdomar går under radarn. Nästa generation läser redan på mobilen och det får konsekvenser, menar Tina Back som själv blev överraskad.
– För de unga är det bara det naturliga sättet att läsa. Sajter som Wattpad och Fanfiction.net har miljontals unga läsare världen över. Läsning som ingen har koll på eftersom det är gratislässajter, säger Tina Back på förlaget Nordlitt.
Hon har jobbat med eböcker i USA och Sverige sedan 2011. Efter många år i Japan bor Tina för närvarande utanför San Francisco med sin familj.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Det var när Tina Back skulle lansera handboken Skapa en ebok med Jutoh som hon upptäckte den yngre generationens läsvanor och det blev delvis en överraskning. Det var inte alls de förväntade blivande författarna i medelåldern som klickade på förlagets Facebook-annonser. 95 procent var mellan 13 och 17 år. Och de fanns på Instagram, inte Facebook.
– Hur den yngre generationen läser idag ger en bild av hur bokbranschen kommer att se ut inom den nära framtiden, menar Tina Back.
Blev du överraskad när det var tonåringarna som var intresserade?
– Jag borde tänkt lite längre och insett att de är den grupp som alltid läst mest på skärm. De läser på mobilen. De skriver på mobilen. För dem är nästa steg naturligt: ge ut en bok som går att läsa på mobilen. Du hör inte en tonåring prata om ”riktiga” böcker med undermeningen tryckta.
– Sedan tyckte jag det var kul att så många unga redan konkret funderar på att ge ut böcker.
Egentligen borde vi inte bli överraskade när vi i flera år sett unga tonåringar starta egna Youtubekanaler som fått en publik större än många tv-kanaler. Varför skulle de då inte ge ut böcker själva?
– När det gäller att ge ut böcker tror jag mer det handlar om inställning. Den yngre generationen väntar inte på att bli upptäckta. De går ut på olika nätplattformar och syns. Att ge ut eböcker är ett inarbetat led i att etablera sitt författarnamn utomlands och det vet svenska tonåringar om. De förstår vikten av att odla följare och fans. Intresserade kommer till dem, även förlagen om man är framgångsrik. Sedan har indieutgivning blivit ett begrepp under den här generationens uppväxt. Det är inte skämmigt att ge ut själv, tvärtom.
Vad tror du mobilläsandet innebär för framtiden i bokbranschen?
– Utbudet blir oändligt mycket bredare och mer nischat när fler ger ut, framför allt eboksutbudet. Man ser redan en variant av Youtube-fenomenet: De mycket unga läser i hög grad andra unga. De får tips och rekommendationer från sina sociala media mer än traditionella kanaler som TV, radio och press. Den här gruppen är den mest sofistikerade när det gäller marknadsföring, säger Tina Back.
Att försäljningen blir mer digital har vi redan sett även i den officiella försäljningsstatistiken. Första halvåret 2017 ökade eboksförsäljningen med 171,7 procent via streamingtjänsterna samtidigt som download växer (om än långsammare).
– Eboksutvecklingen i Sverige ser ut att ha nått den kritiska massan. Det är inte längre bara via biblioteken eboksläsandet sker. Men migrationen till eboksläsning har nått olika långt i olika grupper. Att andelen 65+ ökat vet man, men de riktigt unga läsarna har gått under radarn i undersökningarna och de läser på skärm, säger Tina Back.
Hälften av alla böcker köps redan på nätet och de digitala formaten växer, påpekar hon.
– Över tid blir tryckta böcker mer av en nisch. Jag tror absolut inte att den tryckta boken försvinner, men den blir i högre grad en present eller ett samlarobjekt. Billiga pocket blir det format som tappar mest, eftersom samma innehåll finns att ladda ner direkt till mobilen till lägre pris och marginalerna på standardpocket redan är låga för förlagen och de fysiska handlarna, säger Tina Back.
– Jag tycker det ska bli intressant att se hur de traditionella förlagen hanterar migrationen till nätet de närmaste åren för jag ser inga tecken på att de insett att nästa generation redan är där.
Hon är utbildad grafisk designer, boktypograf och illustratör och har ett förflutet i reklambranschen. Hon designar omslag och böcker i tryck- och eboksformat åt förlag och indieutgivare, och driver även förlaget Nordlitt.
Tina gav ut den första (?) svenska handboken i ebokstillverkning Eboksformatering steg för steg (2013). Tekniken har dock redan förenklat och förbättrat möjligheterna att själv tillverka en proffsig ebok. Det var hög tid för en ny, uppdaterad handbok. Resultatet blev Skapa en ebok med Jutoh (2017) som inte bara täcker tillverkning, layout och passande ebokprojekt, utan också visar på möjligheterna med eboksformatet i form av länkar, marknadsföring samt försäljnings- och bibliotekskanaler.
Boken släpps förstås som ebok och i pappersformat via POD.
Så vad är Jutoh?
– Jutoh är ett modernt, billigt eboksprogram. Man kan enkelt anpassa texten för skärmläsning, exempelvis ökat radavstånd och blankrader istället för indrag. Bilder, typsnitt, ljud- och videoinnehåll är lätt att lägga med. Jag gillar Jutoh för att man kan spara ut i till det vanliga epubformatet och till Amazons mobiformat direkt. Tidigare har man behövt konvertera till mobi med ytterligare ett program.
Behövs en svensk ebokshandbok?
– Absolut. Intresset för att ge ut eböcker har växt enormt de senaste två åren. Men det finns väldigt lite i informationsväg om eboksutgivning på svenska och eftersom eboksprogrammen är på engelska drar sig de flesta för att försöka göra en själv, säger Tina Back och fortsätter:
– Vilket är en uppenbar brist. Så jag skrev en praktisk handbok med illustrerade instruktioner för just Jutoh, men boken innehåller också mer allmän ebokskunskap som hur man får ut sin ebok i näthandeln, till biblioteken och till Amazon. Nu finns det ingen ursäkt att låta bli längre, en svensk grundhandbok finns och man kan prova både den och programmet gratis.
Eftersom Tina själv befinner sig i ebokens förlovade land, USA, så ser hon också möjligheter som kanske inte alla svenskar ser.
– I media läser man mest om förlagens problem med digitaliseringen, men eboksexplosionen i USA ledde till en nytändning för läsandet. Speciellt bland unga. Jag vill se det hända i Sverige också, säger Tina Back.
Tina bloggar bland annat om eboksutgivning på sin hemsida.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!