BookBeat växte med 65 procent tredje kvartalet

Är Storytels försprång ointagligt? Nej, menar Niclas Sandin, vd på BookBeat som ökade antalet abonnenter med 65 procent under tredje kvartalet.

– BookBeats långsiktiga mål i Sverige är att locka runt 50 procent av tillväxten i form av digitala lyssnare via prenumerationstjänster per år. Vi tror att det är möjligt redan kommande år och vi kommer satsa den budget som krävs för detta, säger Niclas Sandin, vd för BookBeat.

Det är svårt att analysera den svenska streamingmarknaden. Storytel är tack vare sin börsnotering väldigt transparenta när det gäller tillväxten på abonnenter och rapporterade efter tredje kvartalet att de nu har 282 300 betalande kunder (i snitt). Det var en ökning med 26 500 abonnenter jämfört med kvartal 2. Eller en ökning med 10,4 procent – på ett kvartal.

Konkurrenterna BookBeat och Nextory är däremot privatägda och behöver inte berätta hur många abonnenter de har – inte ens i bokslutet. Därför är det ingen som vet exakt hur stor streamingmarknaden i Sverige är just nu.

TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

Tidigare beräkningar baserade på omsättningen hos de tre vid årsskiftet och månadsavgifterna visar att Storytel har någonstans mellan 85 och 90 procent av marknaden.

BookBeat och Nextory hävdar dock båda att de växer kraftigt, läs: snabbare än marknaden, vilket skulle innebära att de tar marknadsandelar. BookBeat avslöjar nu för Boktugg att de ökade antalet abonnenter med hela 65 procent mellan andra och tredje kvartalet 2017.

En del förlagschefer som Boktugg pratade med under Bokmässan menade lite uppgivet att Bonniers redan hade missat tåget, att Storytel redan blivit för stora för att det ska gå att utmana dem på allvar. En utbredd känsla av att BookBeat kom igång för sent.

– Vad konstigt att de har den känslan. Jag tror många lever kvar i den gamla världen där marknader var relativt konstanta och förändringar ligger plus/minus någon procent per år. Men här befinner vi oss på en marknad som ökade med 55 procent första halvåret och alla tjänster ökade antal användare. Därmed tog ingen användare av varandra. Att då tro att positioner är cementerade är nog mest svårigheten att förstå dynamiken på en växande digital marknad, säger Niclas Sandin.

Både BookBeat och Storytel sneglar dessutom på den internationella marknaden, båda med varsin strategi utifrån deras förutsättningar. Även Nextory tittar på att gå utanför Sverige men har ännu inte doppat tårna där.

Kanske är det en korrekt analys som Sandin gör. Det fanns en tid när ingen trodde att det fanns plats för mer än en mobiltelefonoperatör. Det fanns även en tid när man trodde att det inte fanns plats för fler än två eller tre operatörer. Nu är självklart mobilbranschen mycket större än bokbranschen någonsin kan bli, men det är ändå en bra jämförelse.

Storytel kommer att passera 300 000 kunder i Sverige inom några månader. När BookBeat går ut med antalet kunder vet vi inte. Däremot är de flesta bedömare eniga om att enbart den svenska marknaden kommer att rymma mer än 600 000 kunder. Troligen ännu fler.

Kanske är frågan inte om BookBeat och/eller Nextory kan utmana Storytel. Kanske frågan snarare är: hur länge dröjer det innan vi får en fjärde streamingtjänst? (Egentligen har vi redan det eftersom Storytelägda Mofibo faktiskt drivs vidare som en separat tjänst tills vidare.)

Och, återigen jämförelsen med mobiltelefoni, kommer någon av operatörerna att tillåta white label-lösningar eller nya varumärken? På samma sätt som Hallon använder Telias nät och Comviq och Tele2 har samma nät så skulle exempelvis en bokklubb eller ett förlag kunna använda någon av streamingplattformarna och sätta sin logga på appen och bygga egna abonnemangsvarianter och utbud.

Alla tre säger nej. Idag. På samma sätt som BookBeat och Nextory säger nej till exklusivt innehåll eller eget innehåll. Idag.