Pocketshop känner av minskad pocketförsäljning

Pocketshop Kulturhuset i Stockholm stängde den 16 januari 2018.

Försäljningen av pocketböcker i Sverige minskade med 7,5 procent första halvåret 2017. Pocketshop kände av det – men har minskat sitt beroende av pocket.

– Det är helt klart att vi kände av den minskade pocketförsäljningen jag tror vi ligger knappt 7 procent ner på pocket jämfört med förra året. Men för tio år sedan sålde vi kanske 97 procent pocket och resten andra format, idag är förhållandet snarare 75 procent pocket och 25 procent andra format, säger Anna Borné Minberger, VD för Pocketshop.

Den minskade pocketförsäljningen var en av trenderna i den rapport som Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen presenterade förra veckan.

Pocketshops bokslut för 2016 har också nyligen blivit offentligt. Det visade att omsättningen (161,6 Mkr) var i stort sett oförändrad jämfört med 2015 års omsättning (162,3 Mkr).

Ni har väl öppnat några nya butiker utomlands eller syns det inte i de siffrorna?
– De flesta av förra årets öppningar låg i slutet av året och hann inte påverka försäljningssiffrorna särskilt mycket. Och dessutom tar det oftast tid att få snurr på butikerna, säger Anna.

Resultatet var lite sämre 2016 (+2,2 Mkr jämfört med +5,5 Mkr året innan) och framför allt betydligt sämre än 2012-2014 (då vinsten låg på 12-14 Mkr per år). Vad beror det på?
– Expansion är dyrt! Och det tar – i de flesta fall – längre tid än man tror att få snurr på nya butiker. Framför allt på en helt ny marknad, som Storbritannien till exempel. Där öppnade vi tre butiker under 2016.

Kommer ni att öppna fler butiker i Sverige eller utomlands under 2017?
– Vi tittar framför allt på reselägen – flyg och tåg – med riktigt stora flöden. Och väl där måste vi ligga flödet, inte många meter ifrån. Det kan möjligen bli någon butik till i Sverige innan året är slut. Vi jobbar på det i detta nu, säger Anna Borné Minberger hemlighetsfullt.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL