Whip Media köper barnboksförlag för att växa på barnböcker

Anette Skåhlberg och Katarina Vintrafors startade Sagolikt Bokförlag 2008. Nu går förlaget upp i Whip Media som därmed tillför hbtq-positiva barnböcker till sin katalog.

Förlaget Whip Media utökar sin satsning på barnböcker med köpet av Sagolikt Bokförlag och hela deras utgivna katalog.

– Grundarna kommer att jobba kvar passivt med att exempelvis marknadsföra böckerna eftersom de i grund och botten utgör ryggraden i förlaget, men det kommer att ske på ett mer traditionellt författarvis, dvs inte som ägare eller anställd utan mer i egenskap av upphovsmän, säger Anders Nyman, grundare av Whip Media.

Anette Skåhlberg och Katarina Vintrafors har gett ut över 30 barnböcker sedan de startade Sagolikt Bokförlag.

– Katarina och jag startade Sagolikt Bokförlag 2008 med en gemensam brinnande lust för sagan, säger Anette Skåhlberg.

– Vårt ambition var att göra normbrytande barnböcker som ännu inte fanns på marknaden, säger Katarina Vintrafors (fd Dahlquist). Jag hade under många år gått och letat efter barnböcker med hbtq-tema, varför fanns där inte en enda bok där prinsessan blev kär i en annan kvinna istället för prins?

Hon hade samtidigt skrivit mycket och önskade sig en illustratör att samarbeta med, och blev därför glad när Katarina hörde av sig.

– Anette och jag gjorde allt i förlaget, vi inte bara skrev och illustrerade böckerna, utan gjorde även all formgivning, marknadsföring och allt redaktörs- och förläggararbete. Förlaget och utgivningen växte tills vi kände att vi två inte hade förmåga att ensamma kunna driva det längre.

Whip Media tar över utgivning och distribution av samtliga Sagolikt Bokförlags befintliga titlar. Som en första insats då förlaget byter ägare gör man en nyutgivning av ”Jösta & Johan” och ”Junior börjar förskolan”, två böcker som både varit väldigt populära bland barnen och som sedan länge varit slutsålda. Dessa planeras att ligga klara till Bokmässan i Göteborg i slutet på september.

Whip Media omsatte 1,4 MSEK 2016 och Anders Nyman räknar med ca 2,1 MSEK för 2017 och därefter 3 MSEK under 2018.

– Därmed kan man säga att Sagolikt ökar vår omsättning med ca 50 procent, säger Anders.

Under hösten kommer man även nytrycka två andra titlar som varit slut på lagret en längre tid då man bedömer att det finns en stor efterfrågan. En av dessa är ”Kalle med klänning” som var väldigt kontroversiell när den utkom första gången 2008.

– Jag kan inte tänka mig någon bättre än Whip Media att förvalta det normbrytande bokarv vi byggt, och jag är stolt att nu kunna avslöja att våra böcker kommer att få nytt liv i Whip Medias regi, säger Katarina.

Sagolikt Bokförlag kommer även i fortsättningen att drivas som ett eget varumärke, och blir därmed ett imprint till Whip Media.

– Sagolikt Bokförlag har ett starkt varumärke med en stolt tradition i sin utgivning, och vi ser inga skäl att flytta över böckerna under Whip Medias paraply mer än på pappret. Vi ser hellre att folk känner igen sig i böckerna.

Whip Media har sedan 2014 gett ut en rad barnböcker och Sagolikts katalog, som har tydligt genus- och HBTQ-tema kompletterar den övriga utgivningen, menar Anders. Med tillskottet av Sagolikt hoppas man inta en ställning som en av Sveriges främsta utgivare av barnböcker.

– Vi vill med förvärvet av Sagolikt Bokförlag utöka vår katalog med böcker med tydligt genusfokus, eftersom vi tycker det är en viktig och intressant fråga, säger Anders Nyman

Utgivningen av barnböcker ökar hela tiden – finns det en risk för överutgivning?
– Det finns absolut en risk för det och vi kan redan se sådana tendenser. Vi gillar dock barnböcker för att de är roliga att jobba med helt enkelt. Vi tycker det är viktigare än att nischa sig enbart baserat på förtjänstmöjlighet. Den stora fördelen med just Sagolikt är att de nischat sig inom genus/HBTQ vilket de dels var först med – eller bland de första i alla fall – och dels har fortsatt med utan att vika en tum trots påhopp, kritik och hot. Det blir liksom en nisch inom nischen så att säga och ett segment där det ännu finns en del utrymme, säger Anders Nyman.

Whip Media växer, börjar det bli dags att anställa?
– Sådana planer finns hela tiden. Det är bara svårt att hitta isolerade uppgifter som går att bygga en tjänst på och som håller ett hyfsat jämnt arbetsflöde. Hittills har vi lagt ut en del tjänster såsom royaltyhantering och bokföring. Det är lättare att ha det så jämfört med att anställa eftersom kostnaderna följer utvecklingen på ett bättre sätt, säger Anders Nyman och tillägger:

– Sen har det visat sig vara svårt att hitta personal som kan tänka sig arbeta deltid, vilket initialt är ett krav. Men det kommer finnas anledning att återkomma till denna fråga under 2018.

Formellt sker ägarbytet idag den 1 september 2017.

Bilden: Anette Skåhlberg och Katarina Vintrafors startade Sagolikt Bokförlag 2008. Nu går förlaget upp i Whip Media som därmed tillför hbtq-positiva barnböcker till sin katalog.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL