BookBeat: Vi växer kraftigt just nu

Niclas Sandin, VD för streamingtjänsten BookBeat.

BookBeats VD Niclas Sandin kan se tillbaka på en sommar med stark tillväxt. Han kommenterar även hur de ser på familjeabonnemang.

Enligt försäljningsstatistiken för första halvåret 2017 som presenterades idag så är det de digitala abonnemangstjänsterna som står för tillväxten, totalt 55,1 procent hittills i år.

– För BookBeats del är det svårare att göra en bra jämförelse mellan första halvåret 2016 och 2017 när vår tillväxt i Sverige hamnar på fantasinivåer, en bra bit över 1 000 procent, när vår breda lansering skedde först i början av förra sommaren. Vi ser med spänning fram emot att se utvecklingen för hela 2017 när tillväxten under sommarmånaderna har varit fortsatt stark, avslutar Niclas Sandin, vd BookBeat.

Om man tittar på de siffror som finns tillgängliga så har Storytel rapporterat streamingintäkter på 197,5 Mkr för första halvåret. I försäljningsstatistiken för hela branschen står abonnemangstjänsterna för 226,3 Mkr. Det skulle i så fall innebära att BookBeat och Nextory tillsammans sålde för 28,8 Mkr. Vilket i sin tur ska jämföras med att de båda redovisade en försäljning för hela 2016 på sammanlagt 26,5 Mkr. Samtidigt skulle detta ge Storytel en marknadsandel på runt 87 procent.

– Det svårt att bedöma de siffrorna eftersom man inte vet hur olika aktörer har periodiserat sin försäljning. Men det är roligt att vi alla tre växer så kraftigt. Vår egen bedömning är att vi närmar oss 20 procent marknadsandel på månadsbasis i augusti efter sommarens fina utveckling, säger Niclas Sandin.

Nextory har lanserat ett familjeabonnemang, planerar ni att något liknande?
– Sedan starten har en bra kundupplevelse för alla åldrar varit det viktigaste för oss att skapa och självklart planerar vi därför att också erbjuda detta i framtiden. Vi byggde exempelvis en experiment-app för barn i det syftet förra året som testades internt för att öka vår förståelse för olika typer av användare. Det är däremot en svårare fråga än att bara öppna upp när man även måste förstå hur det påverkar affären hela vägen tillbaka till författaren, säger Niclas Sandin

Hur påverkar familjeabonnemang ersättningar till författare och förlag?
– Vi har följt detta samtida lyssningsbeteende senaste året för att bättre förstå den här typen av affärsmodell innan vi implementerade en teknisk begränsning för samtida lyssning i början av sommaren. Det vi lärt oss är att en kund som parallellt använder tjänsten på exempelvis fyra olika enheter i snitt lyssnar på över fem böcker i månaden, säger Sandin.

– Sett till vad vi betalar förlagen nu skulle erbjudandet med fyra profiler innebära att vi antingen behöver öka priset med ca 100 kr per månad för att det ska gå ihop alternativt dumpa ersättningarna till förlag och författare. Vet inte vilka avtal våra konkurrenter har träffat med förlagen men det är ekvationen man tillsammans behöver få ihop om man långsiktigt vill hitta ett sätt att erbjuda den här typen av abonnemang.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL