Förlag tar hjälp av skolklasser att sälja barnböcker

Whip Media satsar på Klassboken.

Whip Medias skolsatsning ”Klassboken” ska både öka intresset för böcker bland skolelever och ge skolklasser en chans att fylla på klasskassan för exempelvis en skolresa.

– Vi ser att intresset för den här typen av inkomstkällor ökar i skolorna i takt med att kraven på de aktiviteter man planerar ökar. Därför vill vi ge elever runt om i landet en möjlighet att tjäna mer pengar till sin klass genom att sälja en bra produkt som de flesta förknippar med något positivt. Jag har ofta själv fått besök av elever som säljer allt ifrån cocosbollar till strumpor och även om deras intentioner är behjärtansvärda så är det högt prissatta produkter med relativt liten marginal, säger Anders Nyman, förlagschef på Whip Media.

Därifrån föddes tanken på att låta eleverna sälja böcker. Whip Media har valt ut sina nio mest populära barnböcker. Skolklasser runt om i Sverige kan sälja dessa för att dryga ut sin klasskassa.

– Till skillnad från andra aktörer som ofta lägger elevernas vinst ovanpå sitt eget normala utpris, väljer vi att möta eleverna på halva vägen. Vi erbjuder böckerna till lägre pris än vanligt för återförsäljare och ger därför eleverna en större marginal. Dessutom ger det eleverna möjligheten att kunna sälja böckerna till ett lägre pris än vad de kostar ute i handeln, säger Anders Nyman.

Whip Media är ett litet men växande förlag som hittills i år gett ut 21 titlar och ytterligare sju är planerade under hösten.

– Av alla utgivningar i år utgör barnböckerna ungefär hälften. Sen dyker det alltid upp ett par hybridböcker så här på hösten där det finns önskemål om att hinna med till julhandeln, så det får vi räkna med även i år, säger Anders Nyman.

– Utöver detta har vi även gett ut 18 ljudböcker, varav 12 bara på den plattformen, och vi kommer i höst att ge ut ytterligare fem ljudböcker på det sättet. 2017 ser alltså ut att landa på minst 47 utgivna titlar allt som allt, vilket är ett rekord för oss. Av dessa är ett 15-tal traditionellt utgivna av oss och resten hybridutginvingar, säger Anders Nyman.

Skolklassprojektet omfattar alltså barnböckerna. Hur har det gått för dina barnböcker, vilka titlar är storsäljarna?
– Allt eftersom vi träffar nya avtal med distributörer, som exempelvis Läromedia nyligen, ser vi tydligt hur försäljningen ökar. Det har tagit oss några år att bygga upp den stabila försäljningsplattformen vi nu har. Med detta sagt skulle jag vilja hävda att det går bra för våra barnböcker. Givetvis är det som alltid så att vissa titlar går bättre än andra, säger Anders Nyman.

Flykten är fortfarande vår storsäljare, men andra titlar som t ex Bobby Groda, Hjördis hittar hem och Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå ligger hack i häl. Nya titlar som Signes Äppelträd och Resan långt bort tror vi väldigt mycket på, och de har bägge en chans att knipa Flyktens förstaplacering över tid.

På förlagets hemsida finns säljmaterial i form av ett presentationsblad och även beställningsformulär. Förlaget kan hålla nere omkostnaderna och därmed ge eleverna marginal.

– För oss är det viktigt att alla parter i ledet ska tjäna på projektet. Kunden köper böcker billigare än i bokhandeln, eleverna köper in böckerna till ett subventionerat pris och vi minskar våra försäljnings- och administrationskostnader, säger Anders Nyman.

All försäljning sker i förväg. När klasserna väl beställer böckerna från förlaget har de redan fått in beställningar från sina kunder. Klasserna riskerar alltså inte att göra en förlust på projektet.

– Men även så lite som fem böcker ger en vinst till klassen så det finns egentligen ingen nedre gräns för hur många böcker man behöver sälja, menar Anders Nyman.

Minst 30 kr per såld bok blir klassens förtjänst, med rabatt om klassen säljer fler kan förtjänsten per bok nå över 50 kr.

– Säljer en klass 500 böcker, vilket inte är orimligt för en klass på 30 elever, kan klasskassan alltså drygas ut med över 25 000 kr. Vi tror att detta kan vara ett bra sätt för klasser att få mer kontakt med boken som media i denna annars så digitala värld. Och samtidigt ett roligt sätt att dra in pengar på eftersom man säljer produkter med pedagogiska egenskaper som folk överlag har en positiv inställning till, säger Anders Nyman.

För mer information om Klassboken läs mer på projektets hemsida.

Blir alternativa försäljningskanaler som denna viktigare för ett litet förlag?
– Jag tycker framför allt att det är spännande med lite annorlunda kanaler. Som mindre förlag är det viktigt att hitta kanaler som jobbar så självständigt som möjligt och inte kräver enorma resurser (vare sig ekonomiska eller personella) för att hållas aktiva. Men den största drivkraften för oss är att komma på, testa och utvärdera modeller som den här. Vi kan ju inte veta i förväg var det finns störst potential, vi måste prova.

– Men jag tror att det blir viktigare och viktigare. Många av de traditionella kanalerna, exempelvis centralinköpen hos kedjorna, har visat sig vara så ofördelaktiga numera att det sällan lönar sig. Det finns givetvis undantag även med detta, men jag tror att vi måste hitta nya vägar att gå, just vad gäller volyminköpen, säger Anders Nyman.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL