HarperCollins Nordic satsar på barnböcker – i tidningshyllan

HarperCollins Nordic distribuerar 70-talsklassikern Mog i tidningshyllorna. Startskottet för deras satsning på barnböcker.

Med HarperKids planerar HarperCollins Nordic nu att lansera titlar som ska fånga även de yngre läsarna. Böckerna kommer till en början enbart att distribueras i tidningshyllorna och sen den 22 augusti finns de klassiska bilderböckerna om katten Mog av Judit Kerr att köpa på de flesta större ställen för dagligvaruhandel men även på en del andra serviceställen som kiosker och bensinmackar.

Enligt Kristoffer Stjernberg, försäljningsansvarig för Mog, är HarperCollins oerhört starka på den här sortens utgivning internationellt. På HarperCollins Childrens hemsida för engelskspråkig litteratur finns tusentals titlar inom en uppsjö av olika ämnen. I Sverige ser man hos HarperCollins Nordic nu en stor potential i och med den växande försäljningen av barn- och ungdomsböcker, vilket går hand i hand med förlagets expansion. Böckerna om Mog har sålt i över 9 miljoner exemplar världen över sedan 70-talet och har redan en inarbetade popularitet men kan även tänkas rymma ett visst nostalgivärde.

– Tack vare att vi nu är en del av HarperCollins har vi fått tillgång till en fantastisk barn- och ungdomsutgivning, säger Kristoffer. Mog är en oerhörd succé internationellt och håller både en humoristisk och pedagogisk vinkel. Den här katten är glömsk, rolig, charmig, klok och lockar både stora och små läsare till skratt i många länder.

HarperCollins Nordic lansera barnböcker i tidningshyllan.
HarperCollins Nordic lansera barnböcker i tidningshyllan.

Att distributionen av HarperKids börjar i tidningshyllan hänger ihop med förlagets försäljningshistoria. Många av deras böcker, inte minst från Harlequin, har genom åren sålts där tidningar säljs. Kristoffer menar att det skapar en lättillgänglighet och ger en bra spridning för böckerna över hela landet:

– Konsumenterna hittar produkten i sin lokala butik som de besöker tre-fyra gånger per vecka, säger han.

Mog är bara starten för HarperCollin Nordics nya målgrupp och för framtiden är förhoppningen att kunna ge ut fler titlar för de unga att välja mellan:

– I dagsläget planerar vi att ge ut böcker för barn i åldern 3–12 år, men vi är i uppstartsfasen så det kan ändra sig, säger Kristoffer. Dessutom arbetar vi hela tiden för att utveckla distributionen. Vår förhoppning är givetvis att också hitta in i bokhandeln och övrig handel med vår barn- och ungdomsutgivning.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL