Nordiska streamingmarknaden för böcker: 1,7 miljoner kunder

Storytels vd Jonas Tellander. Foto: Daniel Roos

Den nordiska streamingmarknaden för böcker har potential att nå 1,7 miljoner betalande abonnenter inom några år om utvecklingen följer den som skett i Sverige när det gäller ljudböcker. Det visar Boktuggs beräkningar.

Storytel meddelade igår att de passerat 500 000 betalande abonnenter totalt. Fortfarande står Sverige för den absolut största delen, men det är i utlandet som tillväxten är störst och då framför allt den norska och danska marknaden för Storytels del.

– Det gick snabbare än vi trodde att nå till en halv miljon kunder. Men det har gått väldigt bra i Norge och Danmark där vi nu har fungerande marknader med fullbetalande abonnenter vilket gör att både vi och förlagen kan tjäna pengar, säger Jonas Tellander, VD för Storytel.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

I samband med delårsrapporten som släpptes tidigare i veckan skruvade bolaget upp prognosen för hur stor den svenska marknaden kan bli genom att titta på vilken penetration ljudbokstjänsterna kan få. Där menade Storytel att en penetration på 6-8 procent av befolkningen över 18 år inte är orimlig. För svensk del skulle det innebära mellan 480 000 och 640 000 abonnenter på bok-streamingtjänster inom några år.

Norge och Danmark ligger några år efter Sverige men växer alltså snabbt nu. Storytel Danmark har nyligen passerat 100 000 betalande kunder vilket motsvarar en penetration på 2,2 procent. Att jämföra med den svenska som under kvartal tre närmar sig 3,5 procent.

ANNONS

Om man då räknar samman befolkningsunderlaget i alla de nordiska länderna landar man på drygt 21 miljoner människor över 18 år. Vilket i sin tur, utifrån Storytels uppskattning i delårsrapporten, skulle ge en potential på mellan 1,26 och 1,68 miljoner betalande abonnenter.

– Det är rimligt att tro att norska, danska och finska marknaden kan utvecklas på samma sätt som i Sverige. Sen får vi se hur lång tid det tar och hur hög penetration det går att nå, säger Jonas Tellander.

När det gäller länderna utanför Sverige så konstaterar han att Holland inte är en lika mogen marknad som de nordiska länderna men kännedomen om ljudböcker via streaming ökar. Storytel har dessutom lanserat i Polen och Ryssland.

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.