Fredrik Olsson, SR, blir innehållsutvecklare på Bonnier Audio

Foto: Bonniers

Fredrik Olsson från Sveriges Radio har fått det han beskriver som drömjobbet som innehållsutvecklare och projektledande ljudboksredaktör på Bonnier Audio.

Den nyinrättade tjänsten är ett led i Bonnier Audios strategi som har fokus på tillväxt och utveckling av ljudformatet. Fredrik Olsson kommer närmast från Sveriges Radio där han arbetat som projektledare och exekutiv producent.

– Rekryteringen av Fredrik som har bred erfarenhet inom olika typer av ljudproduktion känns väldigt bra och är ett led i vår tillväxtstrategi. Med Fredrik på plats kommer vi nu kunna lägga mer krut på innehållsutveckling för ljud – framför allt vid produktion av berättelser skrivna direkt för ljud tillsammans med det nystartade förlaget Bonnier Bookery och i vår kommande barnutgivning, säger Johanna Hansen, förlagschef på Bonnier Audio, i ett pressmeddelande.

Fredrik Olsson kommer närmast från Sveriges Radio där han har arbetat i 15 år som projektledare/exekutiv producent. På SR har han bland annat varit ansvarig för julkalendern och Sveriges Radios barnutbud, utvecklat nya programformat, producerat Lundströms bokradio och flera sommarpratare.

– Det här är ett drömjobb för mig! Bokbranschen genomgår just nu en intressant förändring där lyssning tar mer plats, och jag hoppas kunna bidra till ljudbokens fortsatta utveckling med all min erfarenhet från ljudproduktion från annan ljudmedia och olika typer av programformat, säger Fredrik Olsson, innehållsutvecklare och projektledare på Bonnier Audio.

Vi undrar hur produktionen på radion utvecklats under de femton år han tillbringat där och vilka idéer eller trender han tar med sig till bokbranschen?

– Själva produktionerna – det rent konkreta när det kommer till det ljudliga hantverket – har inte förändrats nämnvärt, skulle jag vilja påstå, säger Fredrik till Boktugg.

– Men tack vare en större konkurrens från ickelinjär TV, poddar, ljudböcker, andra radioaktörer, Soundcloud, Youtube m.m. och o.s.v – kort sagt det nya medielandskapet tvingades Sveriges Radio att på ett annat sätt försöka nå igenom bruset. Och inte minst förhålla sig till publiken på ett mer aktivt sätt. Och det gjordes bland mycket annat med ett tydligare tänk på innehåll – i förhållande till publiken.

– Och jag tror att i just den myllan – innehåll och att ta sig igenom bruset i exempelvis en streamingtjänst med hjälp av innehåll – där finns nog en hel del som jag kan ha nytta av i bokbranschen, säger Fredrik Olsson.

De senaste fem åren har Bonnier Audio ökat sin utgivning markant. Under 2017 ger Bonnier Audio ut drygt 300 titlar – en ökning med 50 procent jämfört med 2016. Och för fem år sedan låg utgivningen bara runt 50 inläsningar om året.

– Lyssnandet har ökat enormt de senaste åren och vi har växlat upp utgivningen och breddat vår ljudbokskatalog. Det kommer vi att fortsätta med, men nu är vi även redo för nästa steg: att testa och utveckla ljudformatet mer – såväl innehåll som produktion, säger Johanna Hansen.

Fredrik Olsson tillträdde sin nya roll den 7 aug.

Amerikanska förlag verkar ha kommit lite längre i det här att producera audioböcker med ljudeffekter, dramatisering och liknande medan man i Sverige verkar ha haft en förkärlek för mer neutral uppläsning och överlåta åt lyssnaren att bygga bilder.

Vad är din bild och tror du att förväntningar förändras hos lyssnarna?

– Hm, här riskerar jag att använda mig själv – eller människor i min närhet – som referensunderlag. Och med anledning av mitt resonemang här ovan tror jag att man ska akta sig för det: Det viktiga är ju att till fullo förstå vad den svenska publiken vill ha och klarar av. Och jo, mitt intryck (utan att ha någon omvärldsanalys framför mig), är nog att den svenska publiken föredrar neutrala läsningar, säger Fredrik Olsson och tillägger:

– Men eftersom jag har gjort både julkalender och lätt dramatiserade inläsningar på Sveriges Radio är jag övertygad om att det finns en publik som skulle uppskatta en aningens mer färg än en neutral inläsning. Särskilt i specifika, särskilt intressanta, passande och utvalda projekt.

Astrid Lindgren läste ju en gång i tiden in sina böcker för radion och sedan blev de ljudböcker och lever fortfarande kvar. Tror du att vi får se fler samproduktioner mellan förlag och radiostationer framöver? Att nya böcker/följetänger får premiär på radio för att sedan ges ut som ljudbok?

– Det är inte klokt vad jag älskar Astrids inläsningar, säger Fredrik Olsson.

– Men för övrigt är den här frågan något jag känner jag mig alldeles för osäker på att svara på. Jag kan den helt enkelt inte tillräckligt bra. Men vad jag däremot vet är att experiment och tester och prov kommer – kanske inte nödvändigtvis med radiostationer, men vem vet? – med BonnierBookery. Här kanske böcker kan få premiär som ljud – och sen ges ut i papper?

Fredrik Olsson är inte oväntat en flitig lyssnare på ljudböcker. Frågan är hur mycket han lyssnar respektive läser när det gäller böcker?

– Jag har minst sju böcker på rull samtidigt, jämt. Tack vare Bookbeat så behöver jag ju oftast inte heller välja om jag ska lyssna eller läsa: Jag kan göra det som passar bäst för stunden. Exempelvis Helikopterrånet lyssnade jag på i bilen, när jag klippte gräset – och läste när jag kunde sitta still i fåtöljen hemma.

Vilka böcker läser/lyssnar du på just nu?
Öster om avgrunden (Thomas Engström), Kalypso (Ingvar Johnsrud), Allas älskare, ingens älskling (Per Hagman), Memorys Bok (Petina Gappah), Ett litet liv (Hanya Yanagihara), Det förlorade barnet (Elena Ferrante) och En annan historia (red. Lina Thomsgård), säger Fredrik.

Vilken är den märkligaste frågan du fått vid en anställningsintervju?

– Den om majonnäs. När jag i tidernas begynnelse sökte jobb på sommarkollo på Barnens Ö var just det avslutningsfrågan som helt och hållet avgjorde om jag skulle få jobbet eller ej: Föredrar jag fettfri eller normal majonnäs?

Ditt svar?
– Äkta, riktig, normal majonnäs. Alla dagar i veckan. Och jag jobbade i åtta somrar på kollo efter det, säger Fredrik Olsson och skrattar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL