Författaren inte längre stjärnan i framtidens bokbransch

Läser in ljudbok i studio. Foto: Fotolia.

Många drömmer om att bli författare. Men de författare som vill bli stjärnor i framtiden måste skaffa sig en bra röst, älska kameran och att stå på scen.

Igår skrev jag om hur ljudboksvågen just nu sveper in. För förlag och författare gäller det att hänga med och surfa på vågen om de inte vill få en kallsup, hamna i bakvattnet eller någon annan lämplig omskrivning för att bli akterseglade.

Så om allt fler lyssnar på böcker istället för att läsa böcker – hur påverkar det författarens roll? Storytel Original är berättelser skrivna direkt för ljud. På deras omslag står inte författarens namn utan inläsarens namn.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Det är en logisk konsekvens. Många ljudbokslyssnare väljer böcker efter vem som läst in dem. Det finns åtskilliga exempel på tämligen okända författare som chansat på att anlita en känd (och dyr) inläsare och plötsligt nått ut till helt nya läsare/lyssnare.

Ta succén med Svart stjärna – hur stor del av den framgången har Stefan Sauk och hur stor del har de båda författarna? Det behövs fortfarande en bra berättelse, ett bra manus, för att det ska bli en riktigt bra och framgångsrik bok.

Men vem är det som kommer att stå i rampljuset i framtiden? Även om det delas ut Oscars till bästa manus i Hollywood så är det inte författarens namn som är störst på filmaffischerna. Kan du ens minnas vem som skrivit manus till filmerna – ifall de inte råkar vara baserade på en bok? Och om de är baserade på en bok så är det ändå en manusförfattare som skrivit om det för att det ska bli filmmanus.

Utvecklingen mot att författare förväntas kunna stå på scen, sitta i morgonsoffor på tv och dessutom briljera på sociala medier, har pågått en längre tid. Det är en del av yrket för den som vill nå långt. Men fortfarande går det att bygga sitt författarskap lite mer i skymundan, det blyga geniet har fortfarande en plats. Det är okej med författare som struntar i facebook, twitter och instagram. Det är okej med författare som inte kan prata på scen utan att någon annan intervjuar dem.

Men om ljudboken blir det dominerande sättet att ta till sig en bok? Kommer då inte inläsarens röst att förknippas än mer med verket? Inläsaren blir likt skådespelarna i Hollywoodfilmer ett lika stort skäl till att lyssna på boken som vem som skrivit den. Precis som det alltså redan är för en många.

Jag lyssnade nyligen på boken Saknar dig av Harlan Coben där de hade bytt ut den vanliga inläsaren Reine Brynolfsson mot Lo Kauppi. Det kändes jättekonstigt de första timmarna. Sen blev det inte bättre av att de hade läst om vissa partier och klippt in dem i efterhand och helt missat tempo och röstläge på korrekturet. Men likväl – man vänjer sig vid och förknippar böckerna lika mycket med inläsaren som med författarens sätt att skriva.

Så vad blir den logiska slutsatsen? Ja, givetvis att det allra bästa för en författare är att kunna läsa in boken själv. När jag högläser ur exempelvis Emil i Lönneberga för barnen kan jag höra Astrid Lindgrens röst i huvudet. Nu hade hon ju både talang och säkerligen bra uppbackning av Sveriges Radio när de där böckerna lästes in första gången.

Men den författare som vill säkra sin egen stjärnstatus i framtiden behöver lägga till en sak på sin repertoar – högläsning. Att ha förmågan att ge röst åt sina egna berättelser.

Omvänt så finns förstås möjligheten att vi kommer att se en utveckling som liknar den i musik- och filmbranschen. Att de författarnamn som idag står överst på bokens omslag hamnar längre ner eller till och med i det finstilta tillsammans med formgivare, redaktör och andra som bakom kulisserna bidragit till att färdigställa berättelsen. Istället får vi nya stjärnor på den litterära himlen: bokartisterna.

De som kan läsa högt inte bara vid inspelningen av ljudboken utan även i bokvideos och kanske, kanske rentav på scen? I en tid då affärsmodeller utmanas och nya intäktskällor efterfrågas så har det sagts att författare inte kan göra som musiker och tjäna pengar på att spela live. Men kanse är det fel? Vi har bara inte insett att det kan ske på bekostnad av många av dem som idag stolt kallar sig författare.

ANNONS

Kanske är det hög tid för oss författare att börja leta efter en talpedagog eller ta sång- och skådespelarlektioner för att hänga med i konkurrensen?

Bilden, foto: Fotolia.

Fotnot: Så om rösterna i ljudböckerna kommer att ersättas av talsyntes som jag var inne på i gårdagens krönika – underminerar inte det hela den här teorin? Inte nödvändigtvis. Dels kommer säkert ett antal kända skådespelare, kanske de som känner att karriären är på väg utför eller de som har inte har ljudböcker som främsta intäktskälla, att sälja sina röster till talsyntes och i dessa studios att förvandlas till premiumröster.

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.