Nielsen: 18 268 ex sålda – Milo: 105 000 ex sålda

American flag against blue sky, Fotolia Milo Yiannopoulos

Milo Yiannopoulos kontroversiella bok Dangerous sålde 18 268 exemplar första veckan enligt Nielsen Bookscan. Författaren själv menar att hela upplagan på 105 000 exemplar är såld.

Boktugg har tidigare skrivit om historien bakom amerikanske högerskribenten Milo Yiannopoulos som meddelat fantastiska försäljningssiffror för sin nu egenutgivna bok Dangerous, först på 65 000 exemplar och sedan på 100 000 exemplar. Samtidigt har han passat på att stämma förlagsjätten Simon & Schuster på 10 miljoner dollar för kontraktsbrott.

Men när Nielsen Bookscan rapporterade försäljningssiffrorna för den vecka då boken kom ut landade totalsiffran på 18 268 exemplar, även inkluderat Amazons fysiska bokförsäljning. Detta skriver Publishers Weekly.

Milo själv hävdar att dessa rapporter är ”fake news”, enligt The Bookseller, och menar tvärtom att hela hans lager på 105 000 exemplar av boken redan är beställda av återförsäljare. Han påpekar också att boken legat tvåa på NY Times Bestseller-lista.

En del av differensen förklaras av att de siffror som Nielsen rapporterar är böcker som faktiskt sålts av bokhandlarna medan Milo själv rapporterat de böcker som han sålt till återförsäljare.

Oavsett hur uppblåst siffran är så lyckades boken ändå ta tredjeplatsen över de mest sålda fackböckerna i USA den veckan och sjätte plats totalt. Det är inte illa det heller.

Experterna är tveksamma till om Milo Yiannopoulos har någon chans med sin stämning mot Simon & Schuster, att det troligen är mer av en PR-kupp och att det mest sannolika är en förlikning där han får ut skillnaden mellan det utlovade förskottet på 255 000 dollar (motsvarande 2,1 Mkr) och de första 80 000 dollar som han fick vid kontraktsskrivningen.

Uppdatering 20 juli: När Nielsen BookScan släppte siffrorna för bokens andra vecka på marknaden föll den på topplistorna, försäljningen uppgick till 10 677 exemplar vilket ger en total officiell försäljning på över 29 000 exemplar på två veckor vilket är en mycket bra siffra för en egenutgiven bok, ja även för en bok från ett traditionellt förlag för den delen. (Källa: Publishers Weekly)

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL