Axiell Medias katalog blir allt större

Jenny Söderquist, marknadschef Axiell Media

Axiell Medias katalog har stor potential att växa sig större när utgivningsdatumets betydelse för en bok minskar. Det menar marknadschef Jenny Söderqvist som ser en allt större efterfrågan på äldre böcker.

I slutet av juni meddelade Axiell Media att man nu passerat 30 000 titlar i systemet. Samtidigt passade de på att presentera statistiken över utlån respektive köp av e-böcker från företaget de senaste femton åren. De beskriver själva på sin hemsida e-böckernas väg in på den svenska marknaden som både dramatisk och problematisk men att den nu är på offensiven.

Enligt Jenny Söderqvist, marknadschef på Axiell Media, började den stora ökningen för tillgången av e-böcker 2008 – då fanns tusen titlar i Axiells system. Så även om tillväxten rörde sig om hela 50% om året beskriver Jenny det som från början väldigt små nivåer och att ökningen stabiliserades först från år 2014 – då med stabila 20% om året.

I nuläget bidrar ett växande intresse för e-böcker och nyfikenhet att testa olika modeller till att aktiviteten hos förlagen ökat men även i de fysiska butikerna och framför allt bland abonnemangstjänsterna. De olika kundsegmenten bidrar själva med nya förlag och idéer och systemet hos Axiell Media utvecklas i dialog med dem:

– I sin helhet ser vi att det är många initiativ och krafter som tillsammans driver på. Axiell Medias system Elib Admin stöttar både olika tester och affärsmodeller, och utvecklingen sker delvis interaktivt tillsammans med förlag, återförsäljare och bibliotek vid lanseringar av nyheter, backlistprojekt och så vidare. Det gäller både abonnemangsbutiker och styckförsäljning. I affären mellan förlag och återförsäljare har vi kampanjverktyg, möjligheter att välja återförsäljarkanaler vid olika tillfällen samt prissättning och ändring av pris för produkter över tid, säger Jenny.

När det kommer till biblioteken menar Jenny att dessa också är en av de aktiva faktorerna som bidrar till den ökade omsättningen.

– Biblioteken har andra typer av initiativ, säger Jenny. De är inte kommersiellt drivna utan har som syfte att exempelvis hitta andra målgrupper än de som traditionellt läser e-böcker. Deras verksamhet främjar lån av e-böcker som stödjer dessa mål, oavsett faktorer som till exempel bokens utgivningsdatum. Backlist lånas ut flitigt vilket gör att via biblioteken kan förlagen nå väldigt brett med sin e-boksutgivning och över lång tid.

För framtiden är det alltså inte bara nyheter och pinfärska böcker som Axiell media ser en möjlighet i. När nu e-böckerna börjar ta fart efterfrågas både äldre titlar, böcker på andra språk och det vidgar utrymmet för hur stor Axiell medias katalog kan bli.
Expansionen av e-böcker som nu sker ligger helt i linje med hur vi lever idag menar Jenny:

– Smartphones har möjliggjort att vi bär med oss så mycket i fickan – bankärenden, interaktion med vänner, mail – och även böcker, säger hon. Det är lättillgängligt att kunna lyssna eller läsa sina pågående böcker vart man än är. Vi ser med spänning framåt!

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL