Food Pharmacy – en framgångsrik näringslära med humor

Hälsoboken om tarmfloror, snälla bakterier och antiinflammatorisk mat har sålt långt över 50 000 exemplar. I augusti 2017 kommer kokboken på samma tema.

Få kan ha undgått hypen kring hälsobloggen som blev till bästsäljande bok. Food Pharmacy släpptes i augusti 2016 på Bonnier Fakta och har legat på topplistorna sedan i höstas. Enligt bokens förläggare Cecilia Viklund har Food Pharmacy i dagsläget sålt ”ganska långt” över 50 000 exemplar. Hon berättar att det som gjorde att de fastnade för idén framför allt var magkänslan i mötet med författarna Mia Clase och Lina Nertby Aurell.

– Det här är första gången under mina 13 år då jag jobbat med hälsoböcker som jag kände att det verkligen skulle kunna funka med humor i näringslära. Rejäl dos humor. Även om ingen av författarna hade en bakgrund inom hälsa så märktes det att de hade lärt sig mycket på vägen och verkligen ville förmedla detta. Jag föll också för ”food pharmacy” direkt. De kallade sin idé något helt annat från början, men vi var snabbt överens om att boken skulle heta precis som bloggen och företaget, säger Cecilia Viklund.

ANNONS

Cecilia kände redan från början att idén hade potential, det här var något annorlunda och spännande. Men hon berättar att boken samtidigt var lite av en chansning. Det skulle kunna gå riktigt bra (vilket hon trodde på till 78 %), men det skulle också kunna bli lite av en flopp.

– Jag tror man antingen älskar (vilket uppenbarligen väldigt många av oss gör) deras röst, deras sätt att skriva – eller inte alls gillar det. Lyckligtvis verkar de senare vara väldigt få. Och jag tvekade aldrig om att teckna det här avtalet.

Hon poängterar att det alltid är viktigt att ha med sig vem man skriver för, en bok aldrig kan passa alla. I det här fallet lyckades Bonnier Fakta hitta målgruppen. Till en början var det dock inte helt lätt för marknadsavdelningen att få återförsäljarna att hänga med, berättar Cecilia. Författarna var okända personer, inga profilerade hälsogurus och på marknaden fanns redan många fina hälsoböcker. Men ryktet spred sig när folk började läsa, och då hängde återförsäljarna snabbt på med kompletterande beställningar. Under året har både marknadsavdelningen och författarna jobbat kontinuerligt för att hålla boken aktuell på olika sätt.

ANNONS

Snart är det dags för Mia Clases och Lina Nertby Aurells nästa bok att hitta till bokhandlarna. Den 15 augusti 2017 släpps Food Pharmacy – kokboken, med recept baserade på den hälsolära som presenterades i den första boken.

– Den första boken är teorin, kunskapen, berättelsen. Recepten i den boken är bara ett litet smakprov och mer eller mindre något som förgyller formen och skapar nyfikenhet. Vill du äta en antiinflammatorisk kost som boostar dina tarmbakterier vill du ha långt fler recept – precis det får du i kokboken. Där står recepten i fokus, och vi har jobbat hårt för att få dem att bli riktigt, riktigt bra! Och – den här boken är ännu roligare att läsa. Jag lovar!

I en föränderlig värld där hälsotrender kommer och går måste det vara lätt hänt att avfärda något som sedan blommar ut och blir en succé. Cecilia berättar att det kommer in flera nya förslag varje vecka, och hon antecknar alla hälsoböcker hon tackar nej till.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

– Tydligt är dock att intresset för hälsa kopplat till mat har ökat de senaste åren, och att hälsa kopplat till träning har minskat.

Har ni någon gång missat en trend som ni varit för snabba med att tacka nej till?
– Det har vi säkert gjort, men snarare handlar det nog om att vi i stället gått och funderat lite för länge innan vi slagit till på en trend. Då hinner ibland förlag som köper in och översätter (vilket går snabbare än att producera själva) ge ut innan. Å andra sidan så satsar vi mer på större trender än vad som kan tänkas bli mindre flugor, och jag går inte och bär på några tunga samveten, säger Cecilia Viklund.

Bild: Bonnierförlagen, Copyright/fotograf: Kjell Eriksson

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …

… det gör oss stolta och glada. Till skillnad mot andra sidor, så har vi ingen betalvägg. Det är ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt.

För att vi ska kunna fortsätta göra det vill vi ge dig chansen att bli vår supporter. Det kostar som en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) och du stöttar den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år.
Samtidigt får du tillgång till vår insider-avdelning, med både extramaterial och emagasin.

Vi behöver dig och det tar bara en minut av din tid. Bli en Insider idag >>

Anna von Friesen frilansar som förlagsredaktör, skribent och med andra redaktionella tjänster. Hon bor och arbetar i Malmö.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.