Lo Söllgårds förlag lägger ner

Lo Söllgård. Foto: Kurt-Inge Eklund

Malmöbaserade Lo Söllgårds förlag har funnits i fyra år. Drivkraften har varit hjärta och passion för böcker men när nu livet förändras för Lo själv lägger hon ner förlaget.

Den 30:e juni stänger Lo Söllgård ner sitt förlag som har samma namn som hon själv. Efter fyra år på marknaden har det lilla förlaget som drivits av Los passion för böcker fått konkurrens av föräldraskap och hennes yrkesroll som lärare så tiden räcker inte längre till. Fem kortlekar och åtta romaner varav en också utkommit som pocket har det blivit under tiden.

Förlaget startade hon 2013. Med mycket erfarenhet av bokbranschen i bagaget ville Lo göra produktioner av den sortens litteratur hon själv tyckte var viktig att föra vidare.

– I samband med att jag startade förlaget arbetade jag på Arena bokförlag parallellt med läraryrket, säger Lo som alltid haft flera järn i elden. Hela tiden har jag också frilansat med olika sorters redaktionellt arbete och tanken har inte varit att kunna leva på förlaget. Men jag visste att det fanns en marknad och ett intresse för den sortens böcker jag ville ge ut när jag startade.

Redan från början hade Lo en nykter syn på sitt förlag. Å ena sidan visste hon att om hon bara gjorde fina, välgjorda produktioner så skulle läsare söka upp henne. Å andra sidan hade hon också koll på svårigheterna att få sälja produkterna i bokhandeln som det ser ut idag.

– Som litet förlag är det knepigt med kontakter, säger Lo. Känner man folk är det lättare men gör man inte det blir det genast svårt.

Under de fyra åren har hennes bild av hur det lilla förlagets verksamhet fungerar i Sveriges bokbransch inte förändrats. Landet är litet vilket gör konkurrensen om läsarna hård och marknaden för böcker är tyngd av traditioner menar hon. Ute i den fysiska bokhandeln ser det fortfarande ut som när bokpriserna var fasta även om det är 40 år sen det prissättningssystemet försvann.

– Jag vet inte om de digitala kanalerna och nätbokhandeln gör det enklare idag, säger Lo. Man kan givetvis lätt producera och lägga ut böcker men det svåra är att synas. Marknadsföringen i den digitala världen är tuff och man måste fortfarande ta sig igenom traditionella kanaler för att lyckas. I slutänden blir nätverkande och kontakter det viktiga, framförallt att känna rätt personer.

Samtidigt är nätbokhandeln den säljkanal Lo upplevt fungerat bäst. Runt böckerna som cirkulerar där uppstår lättare en skicka-vidareeffekt mellan läsare och kunder som tipsar och rekommenderar böcker till varandra och håller en del av marknadsföringen levande själva.

– Där rullar det på utan att jag behöver göra så mycket. Böckerna säljs då och då, säger hon. I den fysiska bokhandeln måste idag till något mer som kopplas till försäljningen – ett författarbesök, en signering, en lokal förankring för boken eller så.

Hur ska man då tänka om man driver ett mindre förlag för att skapa en fungerande utveckling med de yttre förutsättningar som råder här och nu? Realistiskt menar Lo och tillägger att det då inte behöver vara så svårt. Allt handlar om en verklighetsförankrad uppfattning om vad man kan åstadkomma. Idag betyder det snarare mindre, välgjorda upplagor än stora volymer med enbart kommersiell målsättning.

– Gå in med hjärtat och satsa hellre litet med kvalitet, menar Lo. Om en text har en hög standard så förtjänar den också en bra fysisk form.

Själv har hon låtit varje utgivning få sin individuella fysiska uttryck efter innehållet och författarens syfte.

– Jag har velat uttrycka vad författaren vill med boken i formen, säger Lo. När jag har hittat mina illustratörer har jag tittat på manuset och sen letat upp den som passat bäst för den specifika historien. Därefter har illustratören fått fria händer att skapa böckerna.

Att Lo nu lägger ner förlaget betyder inte att hon överger bokbranschen. Istället får litteraturen ta plats i hennes liv på ett annat vis – dels genom att läraryrket ger henne möjlighet att sprida de böcker hon brinner för, dels genom att hon nu kan ta sig an nya idéer driven av lust snarare än måsten som följer med arbetet att driva ett eget förlag.

Foto: Kurt-Inge Eklund

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL