Jubileumsintervju: Tre år sedan Johan Kleberg fick VD-jobbet på Adlibris

Johan Kleberg, fd VD Adlibris, CC BY-ND 3.0

Boktugg fyller 3 år och det är tre år sedan Johan Kleberg fick VD-jobbet på Adlibris. I en jubileumsintervju försvarar han sänkta bokpriser och utlovar en butik till i år.

Den 17 juni 2014 var det premiär för Boktugg.se och den allra första nyheten vi publicerade var att Johan Kleberg utsetts till ny VD för Adlibris.

Det ska villigt erkännas att vår uppdateringsfrekvens i början inte var så hög, det var inte ens varje dag som vi lade upp nya artiklar – eller blogginlägg eftersom vi då kallade oss branschblogg. I veckan som gick passerade vi en ny milstolpe då den 1000:e artikeln på Boktugg publicerades. En artikel som råkade vara nyheten om att Håkan Östlundh lämnar Bonnierförlaget Forum för att gå till nya hårdsatsande Bokförlaget Polaris.

Men åter till Johan Kleberg. Precis som Boktugg ägnat tre år åt att rapportera från bokbranschen så har han nu ägnat (snart) tre år åt att leda ett av de allra största företagen i branschen – en maktfaktor. Så varför inte göra en jubileumsintervju?

Du gick från TV till bokbranschen, vilka är de största skillnaderna du upplevt?
– Den största skillnaden är att jag nu är i såväl e-hanelsbranschen som bokbranschen. En fantastisk kombination av en e-handelsvärld av stenhård konkurrens, kundfokus och fantastisk tillväxt med en bokvärld där jag lärt mig att en del saker ska och bör gå långsamt medan andra borde gå snabbare, säger Johan Kleberg.
– Bokbranschen drivs verkligen av kvalitet och genuint engagemang för böcker. Däremot tycker jag att själva läsaren ofta prioriteras alldelles för lågt.

Du började egentligen formellt 1 oktober 2014 men gick runt på Bokmässan det året och hälsade på folk. Vilka är de viktigaste besluten du tagit under de här snart tre åren?
– Paradoxen är att genom att bredda sortiment bortom böcker och lansera nya sajter har vi lyckats växa mer på boksidan än på väldigt länge. Så det avgörande beslutet är att vi ska agera som ett e-handelsföretag och inte som en bokhandel på nätet. Att kämpa för att växa snabbare än e-handelsmarknaden gör att vi hela tiden måste ha en kundupplevelse som klarar den konkurrensen.

– För att möjliggöra detta satsar vi idag mycket mer på IT med närmare 50 tjänster i Stockholm, Morgongåva och Skellefteå samt på logistik och leverans till kund.

– Dessa satsningar innebär i sin tur att vi behöver fortsätta växa för att ha råd att fortsätta investera i detta. Så vi har också ökat risken i verksamheten vilket ju är nödvändigt om man ska lyckas.

Nyligen startade ni en helt ny ehandelssajt, yayday.se. Vad är planen där?
– Det började med att våra e-handelskollegor på sportamore valde att starta en separat outletsajt, vilket ju är vanligt inom fysisk handel. Vi har aldrig lyckats få något vidare drag på vår fyndhörna på Adlibris så då ville vi göra samma sak. Vår nystarade avdelning Adlibris Next som jobbar med e-handel för mobilen utvecklade detta och vi landade i något som är mer som en dollarstore. Utöver böcker så säljer vi också andra fyndprodukter riktigt billigt, säger Johan Kleberg.

Under sin tid som VD har Johan Kleberg inte tvekat att sticka ut hakan och utmana branschens syn i olika frågor.

Du har flera gånger argumenterat för att böcker borde bli billigare (eböcker under 99 kr och mjukband för att sänka priset på nyheter) – samtidigt som andra i branschen menar att vi måste slåss för att upprätthålla värdet (och därmed priserna) på böcker. Hur ser du på utvecklingen framöver?

– Jag tycker argumentet att ett lågt pris skulle förringa värdet på böcker är både nonchalant mot bokläsarna och rätt pretentiöst. Dessutom är det nedlåtande mot de personer i branschen som jobbar hårt för momsänkningar eller att sprida läsandet till den stora del av befolkningen som sällan läser böcker, säger Johan.

– Det jag reagerar starkast på och också blir vädligt förvånad över är en ojämn prissättning. Att ny tryckt skönlitteratur ska vara stendyr samtidigt som den prisdumpas till digitala ljudboksabonnemang. Sedan släpps den till för låga priser och för tidigt på pocket.

Han menar att det här skapar ett beteende där bokläsaren antingen väntar på pocket eller lyssnar på boken via något abonnemang istället för att köpa den till fullpris när den är ny.

– Klassiskt ”kissa i byxan”-fenomen. Förlagen tycker marginalintäkterna är fantastiska inledningsvis men sedan blir dessa intäkter huvudintäkten och snittpriset som författaren får betalt rasar ned till nivåer som är långt under det jag förespråkar för nyutgiven skönlitteratur. Att inte författare eller agenter reagerar hårdare förvånar mig, säger Johan Klebeg.

Han tillägger att det han riktar in sig på är priserna på ny skönlitteratur.

– När det gäller prissättningen på faktaböcker som sällan släpps i nya format tycker jag f-pris nivåerna ofta är rimliga.

Amazon är på väg att bli en bokhandelskedja i USA – Adlibris har en butik och du har tidigare antytt att det kan bli fler i någon form. När kommer nästa butik och i vilken form?
– Nästa butik bör öppna i år. Jag är nöjd med att vi fått till en plats som är inbjudande och att folk hänger där. Det vi måste förbättra är att riktigt snabbt kunna leverera den enorma del av vårt sortiment som inte finns i butiken till kunden att hämta i där eller få hem, säger Johan Kleberg.

Slutligen, hur ofta läser du Boktugg?
– Ett par gånger i veckan.

Adlibris har inte samma dominans i Sverige som Amazon har i USA men det är ingen tvekan om att bolaget är en maktfaktor. Frågan är om de kommer att sänka priserna på böcker på samma sätt som Amazon lyckats göra i USA?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL