Bonnierförlagen: Digitala försäljningen ökade 69 procent jan-maj 2017

Försäljningen av digitala böcker fortsätter växa i snabb takt. Bonnierförlagen såg en ökning med hela 69 procent de första fem månaderna 2017 jämfört med 2016. Digitala böcker står nu för en fjärdedel av försäljningen.

– Det är fortsatt skönlitteratur som är det som dominerar den digitala försäljningen. Givetvis har våra stora titlar av Camilla Läckberg, Jo Nesbø med flera bidragit mycket till den starka ökningen. Men också att att vi har ökat vår katalog kraftigt bidrar. Det ser bra ut även framåt, bara under juni-juli släpper vi över 100 ljudböcker digitalt, berättar Håkan Rudels, VD för Bonnierförlagen.

En fjärdedel av den totala försäljningen under perioden januari-maj 2017 är alltså digital, det är en ökning med 69 procent jämfört med samma period förra året. Tidigare har Bonnierförlagen meddelat att digitala böcker under 2016 stod för 20 procent av volymen och runt 17 procent av intäkterna. Under de första fem månaderna står den alltså för 25 procent av omsättningen.

Så för att gräva lite djupare i siffrorna ställde vi några frågor till Jeanette Löfgren som Marknads- och försäljningschef för digitala böcker på Bonnierförlagen.

TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

Vad är det som ökar mest? Är det backlist eller topplistetitlar?
– Andelen nyhetsförsäljning av digitala titlar 2017 är precis samma som förra året. Ökningen är alltså lika stor på backlist och nyheter, säger Jeanette.

Ökar både eböcker och ljudböcker?
– Ja, båda formaten ökar riktigt bra men allra mest ökar digitala ljudböcker.

Fortsätter både streaming och download att växa?
– Ja, båda ökar men streaming står för den absolut största delen av ökningen.

Vad gör ni för att driva på den digitala försäljningen?
– Vi är fem personer som jobbar heltid med den digitala försäljningen, och det gör vi på många olika sätt. Förutom att jobba hårt med kampanjer och marknadsföring av nya titlar så jobbar vi löpande med att förbättra metadata (en viktig faktor för digital försäljning) och att aktivt driva försäljning av vår stora digitala backlist.

Ser ni några tendenser till att BookBeat och Nextory vinner marknadsandelar i förhållande till Storytel?
– Vi ser att prenumerationsmodeller vinner marknadsandelar, och samtliga aktörer som erbjuder prenumerationsmodeller växer kraftigt, säger Jeanette Löfgren.

 

Bilden: Eböcker är smidigt på resan. Foto: Fotolia.