Kalla Kulor blir Southside Stories och får fler delägare

Hans-Olov Öberg och Sofia Ejheden, Southside Stories samt Lavender Lit. Foto: Sofia Åkerstedt Rosendahl

Southside Stories AB är Kalla Kulor Förlags nya namn. Dessutom tar förlaget in två miljoner i en nyemission från ett 15-tal nya minoritetsägare.

Kalla Kulor Förlag grundades 2001 av Hans-Olov Öberg, med flera, och har sedan starten vuxit helt av egen kraft från ett litet entusiastförlag utan fast anställda till dagens fyra anställda och en utgivningstakt på 15-20 titlar per år.

Men nu känner Hans-Olov Öberg att tiden är mogen för en del förändringar. Dels i form av ett 15-tal nya minoritetsägare som i en nyemission tillför två miljoner kronor.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

– Från början var förlaget något av en humla. Det ska egentligen inte gå att driva förlag på det sätt som vi gjorde då, men likväl flög vi. Det har varit en lustfylld resa, men när vi nu ser så stora tillväxtmöjligheter därute, inser vi att tiden är mogen för att dra upp takten och släppa in fler intresserade finansiärer, säger han i ett pressmeddelande.

De nya delägarna är personer med stort intresse av litteraturbranschen, med specialiteter inom journalistik, information, finansiering, marknadsföring, företagsutveckling och mycket annat.

– Jag är extremt lycklig över detta. De nya delägarna är alla människor som jobbat lika passionerat som jag i alla år, fast med andra närliggande grejor. Ett dreamteam, faktiskt, säger Hans-Olov Öberg till Boktugg.

Samtidigt blir det alltså ett namnbyte. Kalla Kulor Förlag byts mot Southside Stories AB. Ett namn som man anar har geografiska kopplingar – förlaget håller till på Söder i Stockholm.

– Jo, det är ju dels geografiskt, dels uttryck för en känsla, ett slags uppåtsträvande oavsett nivå om du så vill, säger Hans-Olov Öberg.

Även om förlaget inte har några planer på att expandera utomlands eller noteras på New York-börsen så är en anledning till namnbytet faktiskt att det gamla namnet inte funkat så bra utomlands.

– De senaste åren har en stor del av våra affärer gjorts med internationella samarbetspartners, förklarar Sofia Ejheden, förläggare och delägare i Southside Stories AB. Även om attityden som förknippas med Kalla Kulornamnet lever vidare, vill vi med detta markera en nystart för förlaget och kanske slippa förklara trippelordvitsen för personer med Google Translate som huvudsakligt redskap.

Kalla kulor är kul (!) på svenska med kopplingar till deckare, finansvärld och fotboll. Men det har blivit dags för förlagschefen att ”kill his darling”?

– Jo, vår förmåga att ta oss till rätt plats i den framtida tillvaron avgörs också av vad vi vågar dumpa av just våra darlings, konstaterar Hans-Olov Öberg.

Från och med höstlistan 2017 ges alla Kalla Kulortitlar ut i det nya förlagets regi. Lavender Lit lever vidare som tidigare.

Så vad ska det nya kapitalet användas till? Möjligheten att hänga med i budgivningen kring intressanta titlar eller att investera mer i marknadsföring och försäljning?

– Både och. I våra planer ligger inte så mycket expansion via fler titlar, det är svårt att se varför vi som är fyra på heltid ska ge ut fler böcker varje år än Piratförlaget, men däremot ska vi göra häftigare stories och satsa MER på att göra varje projekt så bra som överhuvudtaget möjligt, säger Hans-Olov.

– Det finns ju manus så att det räcker till alla förlag, men finns det storsäljare nog? Nej.

Kalla Kulor firade 15-årsjubileum förra året. Branschen har förändrats en hel del sedan starten.

– Ja, det är mycket som har ändrats. Professionalisering är ett ord. Många beslut fattades på lösa, emotionella grunder när vi började. Inköparna var på sina håll väldigt mäktiga och snarast en slags privata klubbvärdar, säger Hans-Olov Öberg. Nu är det mycket proffsigare.

Dessutom har nätbokhandeln utvecklats radikalt och på senare år strömmande ljud som förflyttar makten mellan olika aktörer.

– Jag tycker också att vi har fått vassare mindre och medelstora förlag. Det har bildats många superstarka förlag sedan vi drog igång, Pocketförlaget, Lilla Pirat (inkl Gilla) Tukan, Printz, och många, många fler.

Han ser även en avsmalnande bredd.

– Allt vi gav ut gick, även med dåtidens kvalitet, att sälja i femtonhundra ex och uppåt. Även ganska smala titlar. Idag är det färre titlar som säljer mer och många titlar som inte säljer någonting. Men det HAR förvisso med tillväxten i utbudet att göra också.

Och slutligen en förändring som märkts av alltmer de senaste åren:

– PR-döden. När vi började, var PR ett närmast bergsäkert sätt att komma igenom bruset. Vi var ett av de första nya förlagen som satsade målmedvetet på detta. Sedan köpte N&K en egen PR-byrå och resten är historia, säger Hans-Olov.

Och nu ska återförsäljare och media lära sig ett nytt namn – Southside Stories. En närmast obligatorisk fråga i dessa tider är förstås om förlaget kommer till Bokmässan i Göteborg?

– Ja, men inte med egen monter, säger Hans-Olov Öberg som för övrigt är nyss hemkommen från Book Expo i New York.

Fick du med dig några nya bästsäljare hem i handbagaget?

ANNONS

– Det håller vi på att utvärdera. Känslan är att det kan finnas en del skoj bland manusen som följde med…

 

Bilden: Hans-Olov Öberg och Sofia Ejheden. Foto: Sofia Åkerstedt Rosendahl

LÄS ÄVEN: Sekwa tar in 5 Mkr i nytt kapital till satsning på fler titlar och nyanställningar

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.