Bonnierförlagen: Eboksutlåningen växte 20% men kommersiella marknaden ökar mer

Eböcker eller pappersböcker i framtiden? Foto: Fotolia

Eboksutlåningen 2016 med ca 20% men ökningen på den kommersiella marknaden är större och snabbast ökar streamingtjänsterna, menar Jeanette Löfgren som är ansvarig för digital försäljning på Bonnierförlagen.

Den rapport som presenterades idag om bibliotekens utlåning 2016 visade att eboksutlåningen växer kraftigt, upp 25 procent jämfört med 2015.

Jeanette Löfgren, Marknads- och försäljningschef digitala böcker på Bonnierförlagen
Jeanette Löfgren, Marknads- och försäljningschef digitala böcker på Bonnierförlagen.

Bonnierförlagen är en av de största aktörerna på den digitala marknaden både med sin nyutgivning och en omfattande satsning på backlist där de digitaliserat ett stort antal klassiker och andra äldre titlar.

– Biblioteksutlåningen av våra böcker stämmer väl överens med den generella utvecklingen. Av våra böcker lånades det ut cirka 20% fler 2016 än 2015, säger Jeanette Löfgren som är Marknads- och försäljningschef för digitala böcker på Bonnierförlagen.

Mer intressant är kanske den ekonomiska utvecklingen. Ökningen av eboksutlåning ger förstås större intäkter men hur står den sig i förhållande till övrig försäljning av digitala böcker? Intäkterna från streamingtjänster och download borde väl öka mer än intäkterna från biblioteksutlåning?

– Ja, helt klart. Ökningen på den kommersiella marknaden är större, och snabbast ökar streamingtjänsterna, säger Jeanette Löfgren.

Genom åren har olika förlag tillämpat olika strategier för eböcker till biblioteken. Alltifrån att införa karens för att inte störa försäljningen av eböcker till att sätta högre priser på nyheter vilket numera är möjligt. (Vilket i sin tur gör att bibliotek kan välja att inte låna ut böcker som kostar för mycket).

Släpper ni alla era titlar utan karens till biblioteken eller väljer ni att vänta med vissa eller ha högre pris på nyheter?

– Gentemot biblioteken tillgängliggör vi alla e-böcker med en gång, och sätter pris utifrån en mängd parametrar som nyhet/backlist, genre, varumärke. Vi jobbar aktivt med prissättningen vilket gör att priserna inte är statiska utan ändras med jämna mellanrum, mest regelbundet när en bok går från att vara nyhet till att vara backlist, vilket enligt vår definition är efter utgivningsmånad plus sex månader, säger Jeanette Löfgren.

 

Stora bilden: Eböckerna är populära på biblioteken. Foto: Fotolia.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL