Volatis VD: ”Vi ser oss som eviga ägare av Akademibokhandeln”

Mårten Andersson, VD Volati Fotograf: Niclas Liedberg

Akademibokhandeln och Bokus har fått en långsiktig ägare. Vi har ingen brådska att förändra och ser oss själva som eviga ägare av de bolag de förvärvar, menar Mårten Andersson, vd för industrigruppen Volati.

– Vi ser oss inte som ett riskkapitalbolag. Vi har alltid jobbat för att bygga en grupp av företag och ser oss som eviga ägare. Vi förvärvar välskötta och lönsamma bolag till en rimlig värdering och målet är därefter att skapa en miljö där de kan växa, säger Mårten Andersson, vd för Volati AB som nu köper Akademibokhandeln och Bokus.

Karl Pershagen och Patrik Wahlén grundade Volati 2003. Industrigruppen har sedan dess haft en fantastisk utveckling där omsättningen växt till 3,2 miljarder kronor (2016). Vilket i sin tur inneburit att de både grundarna båda platsade på Veckans Affärers lista över Sveriges miljardärer 2016 som publicerades i december förra året. Wahlén på 156:e plats och Perlhagen på 107:e plats.

Med förvärvet av Akademibokhandeln kommer omsättningen förhoppningsvis att passera fem miljarder kronor under 2017.  Volati köper 94,8 procent av aktierna från de tidigare ägarna riskkapitalbolaget Accent Equity, bokhandelskedjan Killbergs, förlaget Natur & Kultur samt den lilla ägaren Krasse & Co (som ägde 1 procent). Kvar blir ledningen som äger 5,2 procent.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

– Vi tycker det är viktigt med den erfarenhet som finns i ledningen. Det är ledningen som driver respektive bolag. Vi kommer givetvis att tillsätta en representant från Volati i styrelsen och fram till tillträdet i juli så får vi ta ställning till styrelsens sammansättning. Vi är generalister och sen får vi se till att styrelsen innehåller både specifika branschkunskaper och komplettera den med expertkunskap inom exempelvis digitalisering eller vilka behov som kan finnas, säger Mårten Andersson.

Han menar att de nu kommer att föra en dialog med både kunder och anställda för att skapa sig en djupare kunskap om bolaget och se var utvecklingsmöjligheterna finns. Volati har inget ägande i detaljhandel sedan tidigare och Akademibokhandeln blir ett eget affärsområde.

– Däremot har vi affärsområdet Konsument som faktiskt har likheter med Akademibokhandeln genom att de bolagen har många kundrelationer. Vi har Besikta som bildades när staten privatiserade Bilprovningen och det är visserligen vitt skilt från bokbranschen men även det är något som berör många svenskar. Ett annat bolag som säljer mycket till konsument är Me & I som säljer barnkläder, säger Mårten Andersson.

Killbergs som blev delägare i Akademibokhandeln vid fusionen med Bokia säljer nu. De driver ett flertal franchise-butiker under Akademibokhandelns varumärke. Frågan är vad som händer med franchise under den nya ägaren?

– De signaler som vi har fått är att franchisekonceptet fungerar väldigt bra och vi ser framför oss att kunna utveckla det. Franchise är ett bra sätt att jobba, säger Mårten Andersson.

När Akademibokhandeln adderas så ökar Volati omsättningen med mer än 50 procent. Även om man säger att värderingen var rimlig så är förstås frågan hur köpet finansieras?

– När man tittar på finansieringen så kan man konstatera att vi gjorde en nyemission i höstas och att vi hade en nettokassa och var skuldfria före förvärvet. Även efter att vi köpt Akademibokhhandeln så kan vi fortsätta att investera i andra bolag. Vi har ju inget fondkapital utan det är grundarna som är huvudägare, samt jag och Mattias (Björk, finanschef) som äger ett par procent var. Efter nyemissionen har vi en grupp med 6000 ägare av olika storlek som tillsammans äger 25 procent av Volati, säger Mårten Andersson.

För ett par år sedan visade Akademibokhandeln röda siffror och har sedan dess genom besparingar och nedläggningar av olönsamma butiker lyckats vända till vinst. Samtidigt ser man inom detaljhandeln att fysiska butiker tappar försäljning och nätbutiker vinner mark.

– Jag tycker att styrkan hos Akademibokhandeln är den marknadsledande positionen som en fysisk kedja i kombination med nätbokhandeln Bokus. Som kund vill jag ibland gå in i en bokhandel och titta runt, bläddra i böcker och leta i hyllorna. Andra gånger vill man handla online och beställa hem böcker. Vi är helt ensamma om att kunna möta kunden i alla kanaler, säger Mårten Andersson.

ANNONS

Bokus erbjuder försäljning av både eböcker och ljudböcker via download. Det som saknas är i så fall en streamingtjänst?

– Vi kommer att fortsätta finnas i alla relevanta kanaler. Men oavsett kanal så är berättelsen och litteraturen det viktiga och den efterfrågan tror jag inte förändras. Den marknaden finns även om det sker en förflyttning till digitala kanaler. Och återigen tror jag att styrkan sitter i kombinationen av alla kanalerna, säger Mårten Andersson.

 

 

 

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

1 kommentar

Kommentarer är avstängda.