Nya scener skapas för litteraturen på Göteborgs Litteraturhus och Världskulturmuseet under Bokmässan

Litteraturens nya arena vid sidan om Bokmässan i Göteborg växer så det knakar. Med drygt tre månader kvar är planeringsarbetet inne i en expansiv fas där förändringarna snabbt förändras och allt fler strömmar till. 

Den ideella föreningen Göteborgs Litteraturhus är värd för det litterära alternativet som kommer finnas till Bok och biblioteksmässan i år. Anledningen att nya plattformer för litteraturen nu växer fram vid sidan om bokmässan är som boktugg tidigare skrivit om protesten mot extremhögerns närvaro vid bokmässan.

Initiativet till att skapa alternativ är kollektivt och kommer från flera håll. Författaren och redaktören Lisa Bjurwald, och tidskriften Glänta som är en av de 49 medlemmarna i Göteborgs Litteraturhus, är två av drivkrafterna bakom arrangemanget som delvis ska äga rum på Världskulturhuset i Göteborg.

Sofia Gräsberg är verksamhetsledare för Göteborgs Litteraturhus och tillsammans med sin kollega Jesper Brygger arbetar hon till vardags för att möta medlemmarnas och verksamhetens behov. Hon poängterar att det inte kommer att bli en mässa utan en litterär scen, bredvid bokmässans.

TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

– Det kommer finnas något enstaka bokbord i anslutning till programmet, men inte tillräckligt för att kunna kalla det för en mässa, säger Sofia. Redan efter bokmässan förra året uttryckte några medlemmar ett behov av en litterär scen utanför bokmässan men under samma period, ifall mässans policy rörande högerextrema utställare inte förändrades.

Just nu arbetar ungefär en handfull personer med att planera och strukturera program där uppemot hundratalet kommer medverka i olika programpunkter. Planeringen är inne i en mycket rörlig och aktiv fas enligt Sofia. Hittills har det framför allt handlat om ideella krafter och samarbete, men allt tog en oväntad vändning och fick nya förutsättningar senast i förra veckan:

– Vi har i princip haft en nollbudget som byggde på mycket gratisarbete och mycket samarbeten, berättar Sofia. Norstedts erbjöd tidigt ett mindre bidrag som kan täcka lite resor och övernattningar och inträdet planerades ge lite. Men förra veckan så ändrades läget på ett fantastiskt sätt. Jag kan inte säga så mycket mer om det just nu förutom att vi har finansiering för resor, övernattningar, teknik och sånt som vi inte på förhand vågade hoppas på.

Eftersom det händer så mycket i processen just nu vill hon inte säga något om programmet förrän det är klart att presenteras, vilket väntas ske före sommaren. Den röda tråden är att litteraturen ska stå i centrum men balanseras med samtal runt yttrandefrihet och vad Sofia beskriver som den våldsamma politiska utveckling som nu sker.

– Konsten och kulturen har en roll att fylla när motståndet mot en sådan utveckling också ökar och nya rum måste öppnas, säger hon. Den grupp som visat störst intresse att delta är författarna, och utöver det är det alla möjliga. Vi har kontakt med människorättsorganisationer men framförallt både små och stora förlag. Vi för också samtal med aktörer som inte helt väljer att gå över till denna scenen, men som är nyfikna på vad som händer och tampas med frågan vilken strategi som är bäst att välja om man vill verka för en motståndskraftig demokrati och ett mångsidigt litteraturliv.

Aktiviteterna på Världskulturmuseet arrangeras på åtta parallella scener under lördagen och redan under fredagen kommer ett program om hot och hat mot författare och journalister hållas på Göteborgs Litteraturhus för att sedan övergå till att handla om antirasistiska strategier och litteratur.

– Innehållet blir ganska brett, säger Sofia. Fokus ligger på engagerade samtal om nya böcker och frågor vi kanske tampas med både privat och tillsammans, men förhoppningsvis från lite nya vinklar. Den här parallella scenen är till för publiken. Både de mässbesökare som väljer bort mässan i år, och för de göteborgare som inte har råd med seminariekort till mässan, men som kan betala 100-150 spänn i inträde för 60-talet programpunkter. Man ska heller inte glömma att samtalen på golvet och i pauserna kan vara lika viktiga som de som äger rum på scenerna.