Akademibokhandeln blev årets butikskedja i Retail

Akademibokhandeln fick utmärkelsen Årets butikskedja vid Retail Awards. Hög servicegrad, inspirerande butiker och ett noga utvalt sortiment är några av anledningarna till vinsten.

Boktugg har tidigare skrivit om att Akademibokhandeln var nominerade till utmärkelsen Årets butikskedja vid Retail Awards då vi även intervjuade Maria Edsman, försäljningschef om det arbete som gjorts de senaste åren. Och igår blev det klart att de också vunnit och fick ta emot priset.

– Att vi står som vinnare är fantastiskt glädjande och ett erkännande av den insats som alla medarbetare gör varje dag för våra kunder och företaget. Jag är stolt över det engagemang som finns i hela företaget. Alla medarbetare brinner för att sprida läsglädje och det stora engagemanget tror jag är lite unikt för Akademibokhandeln. Jag tror också att det är en stor del i att vi har lyckats vända utvecklingen för kedjan, säger Maria Hamrefors, VD Akademibokhandeln i ett pressmeddelande.

De senaste åren har Akademibokhandeln målinriktat skiftat fokus från kostnadsbesparingar till att satsa mer offensivt på affärsutveckling och att stärka kunderbjudandet. Bland annat märks satsningar som kundklubben Akademibokhandelns Vänner med 1,4 miljoner medlemmar, barnens Läsborgarmärke och ett omnikanalerbjudande som kombinerar inspirerande butiker med digitala tjänster.

TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

Nu fortsätter utvecklingen av kunderbjudandet med bland annat ett uppdaterat butikskoncept samt satsningar på att utveckla den delen av Akademibokhandelns sortiment som inte består av böcker.

– I vår resa med Akademibokhandeln har vi hela tiden sett en stor potential i det engagemang som finns för bokhandeln hos både medarbetare och kunder. Detta tar oss framåt i att sprida vår vision ”Läsglädje för alla, varje dag!”, säger Maria Hamrefors.

Clas Ohlson och Elgiganten var också finalister i kategorin Årets Butikskedja, men de fick alltså se sig besegrade av Akademibokhandeln. En stor delegation från kedjan var på plats på Retail Awards för att ta emot priset och det gick inte att ta miste på glädjen och stoltheten hos vinnarna.

– Vi är så glada och så stolta. Redan att vi blev nominerade kändes stort, inte minst med tanke på att vår bransch varit mer eller mindre uträknad, säger Maria Hamrefors.

Årets Butikskedja –  Motivering
”I en konkurrensutsatt bransch som har stått inför utmaningar i många år, har Akademibokhandeln vågat göra offensiva satsningar för att stärka kunderbjudandet samtidigt som de har genomfört besparingar för att vända en tuff ekonomi.

Med en hög servicegrad, inspirerande butiker med noga utvalt sortiment och nya tjänster har de återtagit kundernas intresse för de fysiska butikerna i den hårda digitala konkurrensen. Samtidigt finns den nödvändiga digitala närvaron med både webbshop och bättre möjlighet att förbereda sina köp i de fysiska butikerna.

Akademibokhandeln har också lyckats engagera alla kundgrupper. Det nya lojalitetsprogrammet har snabbt fått 1,3 miljoner medlemmar där kunderna också kan få lästips från kedjans kunniga medarbetare. Ett fint projekt inom hållbarhetsområdet är satsningen på att få barn att läsa mer genom Läsborgarmärket.”

Här är alla vinnare i Retail Awards 2017:

Årets tillväxtföretag: Stadium Outlet

Årets butikskedja: Akademibokhandeln

Årets butikskoncept: Paradiset, Stockholm

Årets säkerhetslyft: Fredrik Kaati och Tobias Rydberg, Södermalmspolisens projekt Trygg i butik.

Årets butikssäljare: Andrea Norlander, XXL Sport och vildmark, Helsingborg

Årets e-handel/omnikanal: Sportamore

Årets hållbara butik/butikskedja: Filippa K

Årets logistiksatsning: Elgiganten

Årets kundklubb: Cervera Club

Årets totala köpupplevelse: Stadium

Årets butik: Rose and Born, Stockholm

Årets ledare: Susanne Ehnbåge, vd Netonnet