Att skriva och ge ut en bok på 24 timmar

Ledtiderna i bokbranschen är långa. Men digitaliseringen utmanar gamla konventioner. Framtidens författare och förlag kommer knappast att låta det gå 6-12 månader mellan manus och utgivning. När man vet att det går att göra på 24 timmar.

De senaste veckorna har jag intervjuat ett flertal uppstickare, de som på olika sätt utmanar bokbranschen. Något som återkommer är de långa ledtiderna i bokbranschen. Det går visserligen snabbare idag än för några år sedan. Jag minns hur en förläggare sa till mig för sju-åtta år sedan att de största förlagen ofta hade 12-18 månader från utgivningsbeslut till utgivningsdatum. Idag går det snabbare, men inte snabbt.

Eftersom jag inledde min karriär på dagstidning så har bokbranschens långsamma och lång pressläggningstider alltid förundrat mig. När jag efter morgontidningen (där vi lämnade texter kl 23 och tidningen låg i läsarnas brevlådor sju timmar senare) jobbade på veckotidningar och månadstidningar tyckte jag att åtta veckors pressläggning var enormt lång tid.

Men det var ingenting mot bokbranschen där man satt en ära i att det ska få ta tid. Författare tittar inte sällan snett på de kollegor som är produktiva och skriver fort. Det är nästan så att en författare som skriver väldigt fort håller tyst om det. Författaren Leffe Grimwalker sticker därför ut hakan när han avslöjar att han skriver en hel säsong av ljudboksserien Tick Tack på 21 dagar. Det är visserligen resultatet av att han jobbar längre arbetsdagar än ett kollektivavtal hade tillåtit, men även att han planerat berättelsen i förväg. Det är alltså inte riktigt hela arbetet som tar 21 dagar, det krävs förarbete och efterarbete (redigering).

Men ändå. Med en traditionell utgivning så skulle hans bok komma ut tidigast sex månader efter att det lämnats in till förlaget första gången. I många fall tio eller tolv månader senare.

Det finns ett par logiska förklaringar till de långa ledtiderna. En är att återförsäljarna ska få titlarna presenterade för sig i god tid och att man byggt en struktur där inköp görs två eller tre gånger per år. Det finns alltså ett par fönster under året. Dessutom presenteras alla titlar (de som köpt annonsplats) i tre kataloger som ges ut av Svensk Bokhandel under året.

Tryckning av böcker och det logistiska kräver att en bok ska finnas på lager minst två veckor före utgivningsdagen och gärna ytterligare några veckor för att ha marginal för förseningar. Lägg till själva tryckningen på ett par veckor och leveranstid så skickar de flesta förlag till tryck i alla fall två månader före utgivningsdagen.

Redigeringsprocessen tar också några veckor. Varför kan man säkert diskutera, en är förstås den stora textmängden som inte går att bearbeta hur snabbt som helst. För att redaktör och författare ska hinna igenom textmassan ett par gånger vardera så krävs också tid. En faktor i sammanhanget är säkert den verklighet som innebär att väldigt få författare jobbar heltid med att skriva. Många har vanliga jobb, andra försörjer sig på att föreläsa.

Men kommer det alltid att vara så här? Den som startar ett förlag idag kommer att tycka att det är rent ut fånigt att man ska behöva ha omslag klart sex månader innan boken ska komma ut och att behöva kontakta bokhandelns inköpare så långt i förväg och att det överhuvudtaget ska ta så lång tid från idé till färdig bok.

Låt oss titta på skälen till de långa ledtiderna:

1. Bokhandelns rutiner och traditioner
Kedjornas inköp är viktiga – Akademibokhandeln, JB-gruppen och Ugglans inköpsgrupper har en stor makt över vilka titlar som syns ute i butik. Men idag sker en väldigt stor del av försäljningen inte i den fysiska bokhandeln utan på nätet. Och där behöver man inte sälja in böcker ett halvår före utgivning. Dessutom är verkligheten att en bok som säljer bra i nätbokhandeln kommer att köpas in av fysisk bokhandel i efterhand.

2. Tryck och distribution
Ju större upplaga desto längre tid tar det att trycka en bok. Det är enkel matematik. Men för de allra flesta böcker är upplagan inte så stor längre. Förstaupplagorna sjunker stadigt och även om man inte växlar över helt till POD (print-on-demand) så kommer det att bli allt vanligare att man trycker 300 exemplar istället för 2000 exemplar. Med digitaltryck (som oftare kommer att ske i Sverige) kan två månader förvandlas till två veckor.

3. Skrivande och redigering
Den ensamma författaren som sitter i en stuga och filar på sitt mästerverk i månader innan det skickas till en redaktör och sedan följer månader av ytterligare redigering. Om det ens existerar idag så lär det bli än mer ovanligt. Nya författare och förlag jobbar tätare och redan under processen så får författare stöd av antingen förlagsredaktör eller egna coacher och lektörer. Fler författare jobbar i team och bearbetar därigenom texten betydligt mer grundligt redan under skrivfasen. Resultat – både skrivande- och redigeringsfasen kan komprimeras.

4. Digitala format 
När det blir vanligare att ebok/ljudbok blir ett primärt format och print kanske bara är något som de bäst säljande titlarna föräras – vilket är hur Storytel redan jobbar med sina Original-serier – så förändras ledtiderna också. Att läsa in en ljudbok tar visserligen också lite tid men även här jobbar flera studios med att effektivisera processerna. När en pdf ska konverteras till epub tar det flera veckor med externa tjänster men det förändras också när verktygen utvecklas och förlagen ställer om till ”digital first”.

Jag gjorde ju själv ett experiment med Anledningar att inte läsa böcker, en presentbok som i praktiken är en anteckningsbok. Jag fick idén och ett par timmar senare hade jag färdiga pdf:er och kunde ladda upp dem hos Publit. Jag beställde visserligen ett provtryck vilket tog några dagar extra, men i praktiken kunde jag ha gjort boken tillgänglig för beställning via POD på bara några timmar. Efter publicering går den att köpa direkt i widgetshopen som författare eller förlag kan lägga på sin egen hemsida och inom åtta timmar finns den hos Bokus och inom ett dygn hos Adlibris.

Just den här boken (som bara innehåller blanka sidor) var det ingen mening med att göra en ebok av. Det hade förmodligen bara lett till en biblioteksskandal… Men för den som själv kan producera en epubfil så kan en ebok publiceras blixtsnabbt.

Jag är övertygad om att vi kommer att få se betydligt fler korta och snabbt publicerade böcker i framtiden. En trend är ju som vi skrev tidigare i veckan att böckerna på topplistan har blivit kortare.

Tänk dig att någon hade velat skriva en bok om Eurovision 2017. Då hade hen skrivit texter under de veckor som gått sedan det blev klart med alla låtar och sedan haft nästan allt material klart i fredags. Under natten mot söndag hade förlaget sedan skrivit texterna och lagt in de sista bilderna för att skildra finalen.

Och tidigt på söndagsmorgonen kunde de sedan ha publicerat boken så att den före dagens slut fanns klar att beställa hos nätbokhandlare. I läsarnas ögon hade det blivit som att skriva och ge ut en bok på 24 timmar.

 

Bilden: Tempot ökar i bokbranschen. Foto: Giuseppe Porzani, Fotolia.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL