Förlagschefen: Nyförsäljningen sjunker om man kan köpa billiga ”pantböcker”

Går det att bygga ett system som låter bokhandlare ta emot begagnade böcker och sälja dem på nytt – utan att förlagen blir förlorare? Vi ställde frågan till Hans-Olov Öberg, förlagschef på Kalla Kulor Förlag. Det krävs nog att hela värdekedjan funderar över bokens värde, menar han.

– Att panta böcker hos bokhandeln är ju en väldigt trevlig idé. Men för att det ska fungera som ett system, och inte bara som någon slags nyhetsantikvariat krävs nog att hela värdekedjan tar sig en funderare på bokens värde. Vad ska en bok egentligen kosta i olika skeden? säger Hans-Olov Öberg, förlagschef på Kalla Kulor förlag och fortsätter:

– Att rabattera en ”pantad” bok med 30 procent i en traditionell bokhandel där den från början kostade 249 gör ju att boken hamnar på samma pris som den skulle ha haft på en ”Högrevskampanj” på stormarknaden. Men om Adlibris skulle ta in böcker och sänka dem ytterligare 30 procent från det redan idag låga priset… då hamnar vi rätt lågt.

Han påpekar också att det finns ett liknande system redan idag – antikvariaten.

– Exempelvis Antikvariat.net, som går varm i min dator, säljer ju allt möjligt som antikvariaten redan har återvunnit.  Amazon har ju även formatet ”Used” där jag själv köpt utmärkta out-of-printböcker (t ex min favoritkokbok) till grymma priser, säger Hans-Olov Öberg.

Han vill inte avfärda idén helt men ser genast att en sådan förändring får flera konsekvenser och exakt vilka effekter det ger vet man kanske först efteråt. Han ser exempelvis att:

  1. Nyförsäljningen minskar, eftersom det finns möjligheter att köpa pantböcker om en månad till rejält lägre pris, och att inte vänta på det är ju nästan ”pantat”.
  2. Nyförsäljningen minskar eftersom redan sålda böcker fortsätter att vara i omlopp. Kanske upp till tre gånger. Fem?
  3. Beroende på hur den här dynamiken slår, måste man ju också fundera på hur avtalen mellan bokhandel och förlag samt förlag och författare ska utformas.
  4. Inte minst får man fundera över ekonomin i projektet. Hur hög ska panten vara? Vad är egentligen hanteringskostnaden för butik, respektive nätbutik? Och sedan mardrömmen, tänk så enkelt att snatta boken på en bokhandeln och sedan gå vidare till nästa och panta den. Kanske lockar man därmed in en ny målgrupp i butiken som man inte vill ha?

När man i bokbranschen tidigare diskuterat returer så har det mer handlat om förlagens önskan (dröm) om att avskaffa returrätten. Samtidigt skulle en cirkulation av redan tryckta böcker kanske också kunna kombineras med att bokhandlarna inte heller fick returnera osålda böcker.

Det är lätt att se utmaningar med att koppla ihop marknaderna för nya och begagnade böcker. Mardrömmen ur förlagets perspektiv är förstås om bokhandlarna bestämmer sig för att köra det här på egen hand. Låter kunderna lämna tillbaka böcker de köpt i bokhandeln några veckor tidigare och ger dem en rabatt på 25 kr för nästa bok de köper. Och ställer sedan ut den begagnade boken i hyllan med 20 procent lägre pris. Och sedan inte delar med sig till förlagen av intäkten. Det skulle ge ett ramaskri även bland författarna.

– Jag tror inte idén är feltänkt, men i vår älskade, konservativa bransch krävs många varv innan någonting går att lansera. Men kanske något förlag som äger en nätbokhandel och många kommersiella författarskap skulle våga sig på ett test?, säger Hans-Olov Öberg.

Vilket är passande med tanke på att vi låtit Adlibris VD Johan Kleberg kommentera samma artikel.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL