Eboksförsäljningen från traditionella förlag minskade i Storbritannien 2016

Veckans rapport från brittiska förläggareföreningen gav upphov till rubriker om hur eboksförsäljningen störtdök och folk återvände till pappersböcker. Sanningen är förstås att den osynliga försäljningen av eböcker ökade.

Du har säkert läst artikeln på The Guardian med rubriken ”Screen Fatigue Sees UK Ebook Sales Plunge 17 Percent as Readers Return to Print”. En artikel som var mer krönika och tyckande än seriös journalistik. Vinkeln klar från början och så mot slutet i förbigående en liten disclaimer om det som egentligen är den verkliga storyn.

Ursprunget till artikeln var nämligen en rapport från den brittiska förläggareföreningen (The Publishers Association) om bokförsäljningen 2016. Som helhet var det ett rekordår för förlagen med en total försäljning på 4,8 miljarder pund (54,9 miljarder kr) vilket var en ökning med hela 7 procent jämfört med föregående år.

När det gäller tillväxten kan man konstatera att det inte främst är den brittiska marknaden som växt så enormt utan exportframgångar för bland annat läromedel och barnböcker.

TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

Nåväl, i rapporten konstaterades faktiskt att den digitala försäljningen ökade rejält under 2016 som ett resultat av investeringar som förlagen gör. Totalt ökade den digitala försäljningen med 6 procent till 1,7 miljarder pund (motsvarande 19,4 miljarder kronor) och utgör nu 35 procent av de totala intäkterna.

Men det som tidningarna fastnade för och satte rubriker (som den i The Guardian) utifrån var ett stycke om att eboksförsäljningen minskade med 3 procent till 538 miljoner pund (6,15 miljarder kr) och följde därmed trenden som för första gången uppmärksammades 2015. Det här berodde främst på att eboksmarknaden för konsumenter föll med 17 procent till 204 miljoner pund.

”Britterna överger eböckerna med en alarmerande hastighet. Försäljningen sjönk nästan med en femtedel förra året samtidigt som skärmtrötthet hjälpte till att driva upp pappersboksförsäljningen till den högsta nivån på fem år.”

Så inledde The Guardian sin artikel. Det fortsatte med andra märkliga slutsatser som att minskad försäljning av läsplattor skulle påverka eboksförsäljningen negativt trots att alla vet att läsning flyttar till mobiltelefoner och surfplattor.

Nej, sanningen är förstås att eboksförsäljningen givetvis ökar även i Storbritannien. Men de traditionella förlagen tappar marknadsandelar både till egenutgivare och ett antal mer digitala förlag – som inte rapporterar sina siffror till Publishers Association och därmed inte finns med i rapporten.

The Bookseller påpekar att eboksförlaget Bookouture (som nu köpts av Hachette) sålde sex miljoner eböcker 2016 – men deras siffror finns inte med i rapporten. Det finns inte heller eböcker sålda av Head of Zeus, Endeavour Press, Amazon Publishing eller egenutgivare som använder Amazon eller andra tjänster för att publicera sina eböcker.

I den brittiska tunnelbanan påminns man ständigt ”Mind the gap” och det är precis vad den brittiska förläggareföreningen uppmanas göra av både The Bookseller och Publishing Perspective. Det är helt uppenbart att brittiska läsare av eböcker i större utsträckning väljer böcker efter genre och pris än vilket förlag som gett ut dem. Detta leder till att en allt större del av försäljningen är okänd. För alla utom Amazon kanske. Enligt vissa uppskattningar står nätjätten för uppåt 90 procent av eboksförsäljningen i Storbritannien. Frågan är hur stor del av den försäljningen som inte finns med i rapporten?