Glimra förlag är till salu efter tolv år

Det började som ett hobbyprojekt och blev ett heltidsjobb för Hanna Bühlmann och Jenny Ekman. Men nu är det dags att göra något nytt och Glimra förlag är till salu.

– Ja, det stämmer att vi bestämt oss för att sälja förlaget, säger Hanna Bühlmann som tillsammans med Jenny Ekman drivit förlaget.

De gav ut sin första bok under 2005 och hade inga större planer än att bedriva förlaget som en liten hobbyverksamhet på kvällstid.

– Men utan att egentligen ha satsat på vare sig försäljning eller marknadsföring började butikerna hitta fram till oss, och helt plötsligt rullade det på så pass bra att det blev dags för oss att välja mellan våra ordinarie arbeten och Glimra – och då valde vi Glimra. Idag har vi ett femtiotal aktiva titlar i sortimentet och bra samarbeten med de flesta bokhandlare, många inredningsbutiker och större aktörer som Akademibokhandeln, JB-gruppen, Ugglan, Åhléns, Gallerix och Babyproffsen – och givetvis även näthandeln!

Det senaste bokslutet (2015) omsatte förlaget 2,6 Mkr och gjorde en vinst på 350 Tkr. För 2016 är pappren inte påskrivna men omsättningen landade på 3,7 Mkr och en vinst på 680 Tkr. De har redan fått ett par intressenter.

Varför vill ni sälja?

– Man kan med rätta säga att Glimra har varit vårt liv under väldigt många år, men under det senaste året har vi också låtit andra intressen och tankar växa, som det nu är dags att göra verklighet av. Förlaget har ett stabilt produktsortiment, försäljningen ökar hela tiden och vi har de senaste åren satsat mycket på långvariga samarbeten med viktiga aktörer. Med andra ord är det rätt läge för oss att sälja, och rätt läge för nån annan att ta över rodret och öka ännu mer. Det sägs ju att man ska lämna festen när den är som roligast, och det är precis vad vi hoppas på att få göra, säger Hanna.

Hanna engagerade sig under ett par år i NOFF där hon satt i styrelsen och känner mer än de flesta till småförlagens utmaningar. Frågan är om det blivit lättare eller svårare att driva småförlag under de här åren?

– Under de senaste tio åren har mycket ändrats trots att vi har hållit samma linje i sortimentet, men det är omöjligt att säga om det blivit lättare eller svårare med åren. Det är klart att vårt varumärke är mer känt idag än då, och det i sig har öppnat fler dörrar och har gjort arbetet lättare. Som nystartat förlag idag tror jag att det är betydligt svårare att ta sig in och göra samma resa som vi har gjort.

Vad ska ni göra nu, tänker ni stanna som anställda eller ge er in i någon helt annan bransch?

– Exakt vad vi ska göra är inte riktigt klart ännu, och det är både läskigt och härligt. Vi är inte mycket för att rista saker i sten, och försöker alltid hålla dörrarna öppna för nya roliga idéer.

Som pressbild skickar Hanna över bilden på Glimrabilen och frågan är given – ingår den fantastiska Glimrabilen i köpet för den som tar över förlaget?

– Nej tyvärr. Bilen är som vår tysta men trygga kompanjon, och det enda vi har valt att ta med oss i jakten på nästa roliga äventyr, säger Hanna med ett skratt.

Den som är sugen på att köpa ett litet förlag, kan läsa mer här.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL