Polaris förlag samarbetar med ILES PR

Polaris förlag kommer att samarbeta med ILES PR för att lansera både sig själva som ny aktör på marknaden men också sina författare och släpp av boktitlar. PR-byråns VD, Helena Iles, tror att det mest effektiva är att skräddarsy marknadsföringen för varje unik författare och bok.

ILES PR, som grundades 2010 av VD:n Helena Iles, blir Polaris förlags övergripande samarbetspartner. I det inledande PR-arbetet kommer ILES PR både att etablera Polaris på den svenska bokmarknaden samtidigt som de arbetar med lanseringen av förlagets författare och böcker. Jonas Axelsson, förlagschef på Polaris, arbetade tillsammans med pr-byrån redan på sin tid hos Partners&Stories. Efter sin avslutade tjänst där började Jonas och Helena prata om ett fortsatt framtida samarbete som nu har landat.

– Bokförlaget Polaris har en ambitiös plan, säger Jonas Axelsson i ett pressmeddelande. Vi ska försöka etablera oss snabbt och växa fort. Med en bred utgivning med många nya berättare i inledningen så krävs det extraordinära samarbetspartners för att verkligen nå ut och lyckas. Jag tror att ILES PR är en sådan partner och ser verkligen fram emot att göra Polaris innehåll synligt tillsammans med dem.

ILES PR arbetar brett inom kulturen – både med musik, radio, tv, film, teater, humor och litteartur. Det är de som ligger bakom pr-arbetet för deckarfestivalen Crimetime Gotland men arbetar också med det mindre förlaget Dokument Press.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

– Jag tycker att det finns många likheter mellan bokbranschen och andra kulturella yttringar, säger Helena till Boktugg.

Hon jämför bokutgivning med att till exempel lansera ett musikalbum eller en författare med en komiker som ska ut på turné. Dock inflikar Helena att alla branscher har sina egna, traditionsbundna tillvägagångssätt även om hon ser fler likheter än skillnader:

– Bokbranschen är gammal och det finns inarbetade strömningar i den, säger Helena. Exempelvis ligger mycket fokus på bokmässan. Vi vill gärna undvika att göra allt samtidigt under några veckor eftersom det blir så trångt i media. Det är bra att det ibland kommer in nytt blod i en bransch och medför nya tankar och idéer. Och det händer mycket i bokbranschen i detta nu. Det är en anrik bransch men många letar efter nya sätt att arbeta på.

Genom att rita upp en skräddarsydd plan för varje enskilt boksläpp och författare tror Helena att man bäst når den publik man önskar:

– Det finns ingen generell kanal som funkar för alla, säger Helena. Ibland är det bäst att gå genom specifika, ämnesrelaterade forum. Andra gånger är gammelmedia det mest effektiva. Man måste helt enkelt rita upp det från gång till gång.

Förlagets urval av böcker och författare är grundstommen i pr-arbetet om det ska lyckas och utgivningen måste hålla en hög kvalitet. Luftslott spricker när de väl kommer ut på marknaden menar Helena:

– Polaris ansvarar för att ge ut böcker av god kvalitet, säger hon. Sen gäller det för oss att hitta och lyfta fram stjärnan – det som vi tror kommer intressera läsarna. Och det kan vara olika saker – en person, en karaktär eller ett spännande ämne.

Just nu planerar Polaris och ILES PR inför hösten då de första titlarna släpps. Exakt hur de kommer att jobba är ännu inte riktigt klart men Helena tror att i majoriteten av fallen kommer pr-byrån att arbeta i direktkontakt med författarna, särskilt på nationell nivå.

ANNONS

Hur tror du att mindre förlag med begränsad budget ska tänka för att få ut mesta möjliga av marknadsföring idag?

– Vi har själva erfarenhet av att jobba även med mindre förlag, säger Helena. Även där gäller det att skräddarsy arbetet och ställa sig frågan “Om vi har x antal timmar – var lägger vi dem?”. Satsa krutet på det som är mest relevant. Har man en liten budget så fokusera på det som ger mest och strunta i det andra. Se också över vad du kan göra själv och ta in hjälp till det andra som inte hinns med.

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.