Stockholmsförfattarna har arrangerat sin första Litteraturkryssning

Tillsammans med Birka Cruises har Stockholmsförfattarna skapat ett helt nytt event. Tanken är att den som reser med på en Litteraturkryssning ska komma av båten ett dygn senare fylld av information och inspiration oavsett om den redan är författare eller en aspirant för yrket. 

Härom veckan gick Stockholmsförfattarnas första Litteraturkryssning av stapeln. I samarbete med Birka Cruises arrangerade författarnätverket en dygnslång kryssning med föreläsningar, skrivövningar och samtal.

Stockholmsförfattarna skapades av ordförande Pia F Davidson och de arbetar för att öka synligheten för både deltagarnas böcker och deras författarskap. Sedan tidigare är de aktiva utåt med olika event och ser till att medverka i sammanhang som har en stor genomströmning av människor. Genom att dela med sig av kunskaper, erfarenheter och information hoppas man kunna hjälpa både varandra och nå nya författare som behöver stöd och råd.

– Stockholmsförfattarna skall finnas för författare av alla de slag, ett krav är dock att författaren är utgiven samt att författaren har stockholmsanknytning, berättar Lill Viljesten som är general för Litteraturkryssningen på Birka och medlem av styrgruppen för Stockholmsförfattarna.

Hur idén om att ha en litteraturkryssning föddes visar på Stockholmsförfattarnas goda förmåga att nätverka. Vid en 60+mässa i Solna april 2016 ställde Stockholmsförfattarna ut mitt emot Birkas eventansvariga och passade då på att ta kontakt med dem.

– Vi frågade om intresse fanns och på den vägen är det, säger Lill som tillsammans med Pia har dragit igång eventet.

Både aspirerande och etablerade författare är tilltänkta som Litteraturkryssningarnas målgrupp. Finns bara intresse och avsikt att antingen bli antagen på förlag eller ge ut själv, få sin bok såld eller öka sin befintliga försäljning, bli läst och/eller grotta ner sig i hantverket kan det intensiva dygnet ge hjälp på traven och inspiration menar Pia och Lill.

– Eller så kan man se det som att en kryssning är för att hjälpa deltagarna att undvika alla grynnor och skär som lurar under ytan på seglatsen mot det framgångsrika författarskapet, säger Lill.

Från början var intresset för premiärkryssningen inte så stort men Stockholmsförfattarna blev lugnade av Birkas personal som av erfarenhet visste att anmälningarna oftast inte tar fart förrän de sista veckorna före eventet. Och med facit i hand är Stockholmsförfattarna mycket nöjda:

– Det gick strålande, säger Lill och Pia.

I slutändan kunde Lill och Pia konstatera att Birkas personal haft rätt och efter att ha spetsat till marknadsföringen följde 60 deltagare med på Litteraturkryssningen. Programmet var fullspäckat och började med en föreläsning redan första kvällen. Dagen efter följde sex stycken olika föredrag och skrivövningar ledda av lika många olika författare och verksamma inom bokbranschen.

– Vi är mer än nöjda, säger Lill. Det som var mest oväntat var det stora andelen män. Sammanlagt var antalet deltagare optimalt för en första gång. Från det kan vi bygga ett bra event som har möjlighet att växa. Åldersgruppen 40+ var störst. Men några yngre skrivande personer fanns också på plats.

Feedbacken från deltagarna har hittills varit god och just nu sitter Pia och Lill i planeringssamtal inför nästa resa. Till den tar Stockholmsförfattarna med sig en rad erfarenheter:

– Det är viktigt med en rigorös planering och ledning av projektet där arrangörerna har täta möten, säger Pia och Lill. Det är också oerhört viktigt att hela tiden ge information till samtliga föreläsare. Och att alltid ha en plan B redo men att inte arbeta upp sig i onödan. Sist men inte minst behöver vi kommunicera med deltagarna hela tiden. Vi har en policy som gäller alla föreläsare: Kunden ska känna sig bekväm, ha trevligt och känna att vi är lyhörda för deras behov – med andra ord kunden i centrum!

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL