Nya digitalförlaget Bonnier Bookery ska utveckla berättandet

Bonnierförlagen startar ett eget digitalt förlag – Bonnier Bookery med Åsa Selling som förlagschef och nyrekryteringen Susanna Romanus som förläggare. Kortare ledtider och experimentlusta utlovas.

– Den digitala utvecklingen skapar fantastiska möjligheter för berättandet och nya förutsättningar att nå ut till en stor publik. Med Bonnier Bookery ska vi utveckla bokutgivningen i svensk bokbransch och skräddarsy den mot den digitala läsaren och lyssnaren, säger Åsa Selling i ett pressmeddelande.

Åsa Selling kommer närmast från rollen som förlagschef och förläggare på Wahlström & Widstrand, dessförinnan var hon verksam som förläggare på Albert Bonniers Förlag. Boktugg ber henne att utveckla tankarna kring det nya digitala förlaget.

Har förlagen varit för dåliga på att tänka nytt och utnyttja möjligheterna i de digitala formaten?

– Vi har gjort enorma mängder både e-böcker och digitala ljudböcker och skapat enorma kataloger vilket är en fantastiskt tillgång idag. Men det är först nu det är tid att satsa på och utnyttja de digitala möjligheterna i förläggeriet, säger Åsa Selling.

För ett par år sedan hette Bonniers digitala satsning Mix Förlag som sedan försvunnit.

– Kollegorna på Mix gjorde högintressanta titlar men min bedömning är att man bara var för tidigt ute. Jag hoppas på att kunna dra nytta av erfarenheterna som gjordes på Mix förlag.

Vilka utvecklingsområden ser du främst inom det digitala är det följetonger likt Storytel Original, noveller eller kortromaner eller något helt annat?

– Det roligaste för oss nu är att det finnas hur många utvecklingsområden som helst, det lite svårare är att vi måste välja. Vi drar igång den 3 april och än så länge är inget hugget i sten, men jag skulle säga att det är allt det du nämner och lite därtill.

Kommer er utgivning att fokusera på digital-first fullt ut, dvs korta ledtiderna?

– Ja, vi kommer ha korta ledtider. Det ska bli fantastiskt skönt! Men man ska inte glömma att det tar lika lång tid att skriva ett mästerverk oavsett om det ska publiceras digitalt eller på papper.

Kommer Bonnier Bookerys titlar att ges ut även i print?
– Vi kommer trycka på papper om det av något skäl är befogat.

Kommer ni att satsa på några speciella genrer? Blir det breda populära som man vet funkar för eböcker eller blir det smalare som kanske inte bär sig för print, typ SF/erotik?

– Vi ska satsa på breda populära genrer men det spännande är att det inte behöver vara samma som vi är vana vid. En utmaning är ju att ta reda på vad som passar den digitala läsaren och lyssnaren.

Förlaget kommer ha en utgivning om ca 20-25 titlar per år, både skön- och facklitteratur.

Förläggare på Bonnier Bookery blir Susanna Romanus med lång erfarenhet från förlagsbranschen. Hon kommer närmast från Norstedts där hon har varit publicistisk chef för skönlitteratur och sakprosa. Som förläggare har Susanna Romanus en stor bredd och har arbetat med många svenska författare, allt från Torgny Lindgren, Eija Hetekivi Olsson och Torbjörn Flygt till Michael Hjorth/Hans Rosenfeldt, Cilla & Rolf Börjlind och David Lagercrantz Millenniumböcker.

– Berättelsen är starkare än någonsin och fortsatt helt central när vi identifierar morgondagens författare. Med Bonnier Bookery ska vi utveckla berättandet utifrån nya beteenden och en viktig del av verksamheten blir att experimentera. Det ska bli enormt spännande att få använda min långa förläggarerfarenhet till något så här kreativt och att få vara med och starta en ny verksamhet, säger Susanna Romanus i pressmeddelandet.

Hur mycket läser du själv digitalt och vilka tjänster använder du då?

– Jag läser mycket digitalt. Jag använder Storyteloch BookBeat men har även köpt E-böcker via Letto/Adlibris. Dessutom läser jag alla manus i jobbet digitalt, då använder jag en app som heter GoodReader som är mycket bra, säger Susanna Romanus till Boktugg.

Hon ser precis som Åsa möjligheter att gå snabbare från manus till utgivning.

– En möjlighet är att man kan släppa nyheter löpande utan att vänta in nästa katalog och bokhandelns införsäljningscykler.

– En annan är att man enklare kan testa nya format och exprimentera, och att man kommer närmare läsarna i de digitala formaten.

Så var kommer Bonnier Bookery att hitta sina författare, blir det kända namn eller okända nya talanger?

– Både bland etablerade författare som vill skriva för de här formaten och bland nya, säger Susanna Romanus.

Har du under dina år som förläggare sett många manus som inte passat för en tryckt bok av olika skäl som du nu kan se skulle funka för digital utgivning?

– Ja, och då har det framför allt varit texter som varit för korta för att ge ut som enskilda pappersböcker.

Slutligen, namnet namnet Bookery?

– Bookery är ett ålderdomligt ord som förr användes för ”the study of books” eller ”a collection of books”. För oss står det för att vi kombinerar tradition och erfarenhet med att aktivt skapa nya sätt att ge ut böcker och berätta historier, säger Åsa Selling.

När verksamheten drar igång om en och en halv vecka kommer det nya digitala förlaget att bestå av Susanna och Åsa men under året kommer de sannolikt att få sällskap av ett par kollegor. Frågan är hur lång tid ett modernt digitalt förlag behöver för att få ut sin allra första titel?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL