När går läsarrecensioner över gränsen?

Författarduon Gustafson & Kant fick hårda kommentarer på Storytel och blev inspirerade till att ta upp problematiken med näthat i sin nya bok Sändebudet.

Läsarrecensioner och möjlighet att betygsätta och kommentera böcker är en av streamingtjänsternas och även nätbokhandlarnas USP:ar och enligt många ett bra sätt att hitta bra böcker. Men har man rätt att skriva vad som helst om en bok? Vem ansvarar för läsarnas recensioner när de själva är anonyma?

Gustafson & Kant fick grova läsarrecensioner

Johan Kant är författare och har tillsammans med sin författarkollega Anders Gustafson gett ut två deckare, Singöspionen och Mordbrännaren. Deckarna har blivit populära som ljudböcker och båda titlarna har legat överst på Storytels topplista och fått många positiva reaktioner från läsarna. Den senaste boken, Mordbrännaren, låg etta på topplistan i 39 dagar och fick mycket uppmärksamhet. Det var i samband med det som författarna lade märke till mängden hårda läsarkommentarer som plötsligt dök upp.

– Vi fick jättemånga fula kommentarer på Storytel, och vissa var riktigt grova. Det intressanta var dock att Anders upptäckte att några kommentarer kom så snabbt att man omöjligt skulle ha hunnit lyssna på boken. Det gjorde att vi började misstänka att det var organiserat, säger Johan Kant.

”Ett samhällsfenomen som sprids som en pest”

I Mordbrännaren tog författarna upp ämnen som rasism och migration, och karaktären Solbritt Andersson är en stark och skicklig yrkeskvinna, vilket Johan Kant tror var den utlösande faktorn till de hårda recensionerna. Kommentarerna som Gustafson & Kant fick var exempelvis: ”Politisk korrekthet som får mig att vilja kräkas” och ”Över boken ligger en dyngsur trasa indränkt i pk-propaganda, pekpinnar och moralkakor”. I och med detta fick författarna upp ögonen för fenomenet hatbrott som de menar är ett stort problem i samhället idag.

– Det vi fick uppleva var inte i närheten av vad andra mer kända personer, kvinnor i högre grad än män, får stå ut med. Vissa vräker ur sig vad som helst och gömmer sig bakom anonymiteten. Journalister blir attackerade för att de skriver ”fel” saker och vissa obskyra webbplatser bedriver hatbrott som en del av konceptet. Det är ett samhällsfenomen som sprids som en pest.

När går en läsarrecension över gränsen?
– Alla läsare har rätt till sin egen åsikt, det är självklart och det måste man som författare acceptera. Negativa kommentarer måste man kunna ta, som författare måste man inse att ens bok inte är perfekt. Negativ feedback kan ju också omvandlas till något positivt – man kan lära sig något till nästa bok. Men jag tycker det går för långt när det blir personliga påhopp, när läsarna skriver att författarna är ”dumma i huvudet” och så vidare.

Upplever du att näthat är ett stort problem i bokbranschen idag?
– Jag har svårt att tro att bokbranschen klarar sig undan. På Storytel kan man ofta läsa hårda omdömen om böcker och uppläsare. Jag kan tänka mig att det finns författare, förläggare och bokhandlare som blir utsatta för att de har ett visst sortiment eller för att de publicerar sådant som inte riktigt är ”godkänt”.

Tycker du att streamingtjänsterna har ett ansvar?
– Ja, egentligen tycker jag det. Det skulle kunna räcka med att man för att kommentera en titel loggade in med sitt konto, där exempelvis namn och ålder anges. Sedan borde man kunna säkerställa att en person inte kan skriva flera kommentarer. Jag är inte för att censurera, däremot vill jag inte heller att det är helt okontrollerat. Storytel tog till exempel inte bort de värsta grodorna, vilket vi anser att de borde ha gjort.

Storytel jobbar med att utveckla kommentarsfunktionen

För alla som har ett Storytel-konto finns möjlighet att recensera böcker, både i appen och på hemsidan, berättar Storytels Sverigechef Märta Langéen. Storytel försöker regelbundet gå igenom alla kommentarer och tar bort det som kan uppfattas som stötande eller personliga påhopp. Systemet tar också automatiskt bort ord som är stötande.

– Vi vet att funktionen för att kunna recensera böcker är mycket uppskattad av både användare och förlag och det pågår mycket aktivitet där. Vi är dock medvetna om att tonen stundvis kan vara hård och jobbar just nu med att utveckla funktionen så att innehållet som skapas blir ännu mer relevant och har ännu högre kvalitet, säger Märta Langéen.

Kommentarerna gav inspiration till ny roman

Mötet med de hatiska omdömena ledde till att Gustafson & Kant valde att ta upp problematiken med näthat i sin kommande roman Sändebudet, som släpps den 5 april. Det är tredje delen i deckarserien Singöserien om kriminalinspektören Solbritt Andersson. Bland annat handlar boken om en journalist som får ta emot hat efter att ha skrivit om ett attentat mot en flyktingförläggning. Författarna bestämde sig till och med för att använda några av kommentarerna ur flödet på Storytel i boken.

– När vi skriver vill vi gärna skildra samhället vi lever i. Vi vill föra fram ett budskap som förmedlar någon form av humanism. I Sändebudet vill vi belysa att journalister som skriver om vissa ämnen ofta blir hotade i sitt arbete. De har ett uppdrag att granska, men straffas med personliga påhopp. Att man försöker tysta journalistiken är ett direkt hot mot demokratin, säger Johan Kant.

Foto: Bengt Alm

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL