Svenska agenter har ögonen på egenutgivarna

Efter att Emelie Schepp stormade in på scenen så har de svenska agenterna fått upp ögonen för egenutgivarna. På senare tid har flera egenutgivna titlar sålts både till svenska och utländska förlag. Vi bad Lina Vozzi Salazar på Malmsten Agency att kommentera trenden.

På den amerikanska marknaden har de stora förlagen i många år studerat försäljningslistorna i jakt på storsäljande egenutgivna titlar. Det finns mängder av exempel på framgångsrika egenutgivna författare som plockats upp och fått sina böcker utgivna på nytt av stora förlag och sedan förvandlats till globala succéer.

Här hemma har flera egenutgivare legat högt på topplistorna men de svenska förlagen har inte varit lika aktiva i scoutingen av egenutgivare. Kanske för att det fortfarande kommer en strid ström av manus till förlagen.

Men på kort tid har Boktugg fått tips om flera författare som inlett sin karriär som egenutgivare och därefter fått sina böcker utgivna på etablerade förlag. Ett par förlag har letat aktivt efter bra egenutgivna titlar för utgivning i ljudboksformat, exempelvis Lind & Co.

Anna Wahlgren refuserades först av ett par förlag och bestämde sig då för egenutgivning, skriver Egenutgivare.nu. Anna gav slutligen ut sin psykologiska spänningsroman Skuggan av henne själv på ett hybridförlag och sedan landade den hos Lina Vozzi Salazar på Malmsten Agency och hennes nya bok, Emma, kommer nu att ges ut på Bokfabriken (som är ett systerbolag, Malmsten Agency säljer dock rättigheter även till andra förlag).

Att svenska agenter får upp ögonen för egenutgivare som ännu inte är upptäckta av förlagen – hur nytt är det? Vad är det som gjort att fler tittar på denna grupp av författare idag?

– Det är något som sakta har ökat hela tiden. Både agenter och författare håller ett öga på det som ges ut. Sedan har framgångssagor som exempelvis Emelie Schepp banat vägen för andra författare. När en egenförfattare lyckas få sådana siffror så blir det plötsligt väldigt intressant, säger Lina Vozzi Salazar som är litterär agent på Malmsten Agency.

– Jag tror att man tittar mer här dels för att antalet författare som använder sig av egenutgivning har ökat markant och dels för att några av dem som har gjort det har slagit igenom.

Hur är synen på egenutgivning idag hos förlag och agenter tycker du?

– Jag tycker att den har förändrats avsevärt. Detta tror jag är kopplat till att det finns fler och bättre verktyg och personer för en egenutgivare att använda sig av. Vi har en massa mycket duktiga frilansande redaktörer och grafiker exempelvis. Tekniken har utvecklats och det är inte längre en exklusiv och krånglig process att producera en bok, trycka och lägga ut till försäljning.

Som tidigare egentugivare (och grundare till hybridförlaget Hoi) undrar jag förstås om agenter även ser egenutgivning som ett verkligt alternativ till traditionella förlag även för en författare som ”slagit igenom”.

Som agent till en egenutgivare – är det givet att man ska söka ett svenskt förlag i dina ögon eller är det ett alternativ att fortsätta ge ut själv i Sverige och bara sälja utlandsrättigheter och/eller sekundära format?

– För mig är det fortfarande viktigt att få ett förlag bakom. Det finns mycket positivt med att göra en egenutgivning, men det finns fortfarande stora bitar där förlagens kompetens och branschkunskap inte kan ersättas. Detta gäller allt från det redaktionella till marknadsföringen av boken. För att sälja en bok utomlands handlar det inte bara om att producera fram ett manus som presenteras i tryckt form. Förlaget bakom boken är en kvalitetsstämpel, intervjuer, recensioner, inte minst säljsiffror. Allt det måste också finnas.

Vilka egenskaper hos egenutgivarna uppskattar förlagen och vilka är de rädda för?

– Detta är svårt för mig att ge ett exakt svar på. Som agent uppskattar jag driftigheten som ofta ligger bakom. Ambitionen och viljan att lyckas. Egenskaper som är positiva och kan föra författarskapet framåt. De kanske svårare egenskaper skulle jag säga är det faktum att egenutgivaren ibland har gjort sin bok helt ensam och inte alltid är van eller beredd att ta feedback. Man har använt sig av sina bästa vänner för att få feedback och de gillade boken så … Det kan ibland vara ett problem. Vänner och familj är partiska, oavsett vad de säger.

Får du mycket förfrågningar från egenutgivare om representation?

– Jag får en del, men inte så mycket fler än från de som ännu inte har fått sitt manus utgivet. För vissa egenutgivare handlar det ju bara om att få se sitt manus i bokform och kanske ge till släkt och vänner. Det är inte alla som känner att de behöver nå en större marknad eller ges ut utomlands för den delen.

Bland de egenutgivna böcker du läst hittills – var tycker du att du hittar skillnader jämfört med förlagsutgivna? Är det generellt mer stavfel eller dålig redigering eller har den skillnaden minskat idag när allt fler seriösa egenutgivare köper frilanstjänster av samma personer som förlagen gör?

– Jag tycker fortfarande att det generellt kan finnas större brister i texten hos en egenutgivare än på förlagsböcker. Jag tror personligen inte att det har så mycket att göra med frilansarens kompetens som det faktum att författaren är kunden och att det därmed kan bli en annan dynamik i arbetsgången. Där en frilansare ger förslag är det lättare för författaren att strunta i dem än om de kommer från en redaktör som representerar förlaget.

Om du tittar framåt ett par år i tiden, kommer vi att få se en ökad egenutgivning eller vad tror du? Kommer författare fortfarande att skicka in manus till förlagen?

– Egenutgivning kommer att öka och manus kommer att fortsätta skickas till förlagen och agenturerna. Det är fortfarande en del jobb och även kostnader med att göra det själv, säger Lina Vozzi Salazar.

– Sedan är det inte alltid helt okomplicerat att plocka in en egenutgivning och ge ut på nytt. Till exempel om en författare ger ut boken själv och både författare och agenturerna som ser den, läser den och tycker om den. Men det finns luckor i historien, det finns språkliga brister. Hur gör man då? Den versionen av boken har redan cirkulerat på marknaden och du har bara en chans att vara debutant.

Slutligen, har du några råd till egenutgivare som vill nå ut med sin bok?

– Jag tänker kanske inte bara på egenutgivare utan alla som har skrivit en bok. Ha inte så bråttom. Det tar tid i bokbranschen. Historierna om folk som av en slump hittades och sedan sålt i hundratusentals exemplar är undantagen. Bakom alla böcker som publiceras ligger hårt arbete och dedikation. En del är tur, en del är att ligga rätt i tiden och sedan handlar det bara om att fortsätta skriva, säger Lina Vozzi Salazar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL