Harlequin Dare – mer vågad erotik även för nordiska romanceläsare

Harlequin satsar på en ny serie, DARE, som ska bli förlagets ”sexigaste serie någonsin”. Det nordiska teamet har varit med i utvecklingen som dock inte är Harlequins första i erotiksegmentet.

Det var i samband med Londonmässan som Harlequin meddelade att de kommer att satsa på en serie för dem som gillar ännu mer erotik och söker ”intensiva, sexuellt laddade läsupplevelser”. Den första titeln släpps i januari 2018.

– De här berättelserna kommer att fånga fantasin genom att balansera målande sexscener med dilemman man kan relatera till och utmaningar som karaktärerna ställs inför. De är perfekt snabb, eskapistisk romancefix för 2000-talets kvinnor, säger Dianne Moggy, vice president of Editorial på Harlequin i ett pressmeddelande.

Så frågan är förstås om dessa mer erotiskt laddade romanceböcker kommer till den svenska marknaden?

– Det hoppas jag. Vårt team har varit med i utvecklingen av Harlequin DARE och kommit med synpunkter och inspel till projektledningen under arbetets gång. Harlequin säljer över 2 miljoner böcker per år i Norden och vi vet ganska väl vad våra olika läsare vill ha i termer av romance och erotik. Därför är det viktigt för oss att vara med när huvudkontoret tar fram nya serier och titlar, säger Anna Svedbom, förlagschef på HarperCollins Nordic, som om ett par veckor lämnar förlaget för att bli kommunikationschef på fackförbundet Vision.

Nu är det inte så att erotik är helt främmande mark för Harlequin, varken globalt eller på den nordiska marknaden.

– Vi ger sedan många år tillbaka ut böcker i erotiksegmentet. Tiffany Reisz, Megan Hart och Saskia Walker är några av författarna som skriver ren erotik för oss. Utöver det innehåller våra serier olika nivåer vad gäller erotik. Imprintet Passion innehåller exempelvis mer avancerade sexscener än imprintet Romantik, säger Anna Svedbom.

Konkurrensen om romanceläsarna hårdnar, Bonniers har tidigare meddelat att de satsar på ett eget imprint för segmentet.

Hur går det för Harlequin i Sverige och Norden?

– Det går väldigt bra för Harlequin i Norden. Vi har gett ut romance sedan 1979 och försäljningen är väldigt okänslig för konjunktursvängningar och trender. Vi är glada över att andra svenska förlag nu också börjar ge ut romance. Det är världens största litterära genre och ju fler förlag som satsar på den desto bättre. Det finns plats för många spelare.

Som det brukar vara med Harlequin så är det stora volymer på utgivningen sett till antal titlar. För den engelska marknaden (UK, Australien och Nordamerika) kommer fyra nya DARE-titlar att släppas varje månad både i tryckt format och som eböcker. Det blir högt tempo och titlar på runt 50 000 ord.

En vanlig fråga idag är förstås hur stor andel de digitala böckerna har. Hur ser det ut för Harlequin?

– Vi har satsat väldigt mycket på digital affärsutveckling och var tidigt ute med det. I dag är cirka 20 procent av Harlequinförsäljningen i Sverige digital, och den siffran växer hela tiden. Våra läsare är digitalt mogna och gillar att läsa e-böcker. Och vi gör allt vad vi kan för att de ska kunna läsa våra böcker i vilken form de vill, säger Anna Svedbom.

Många andra förlag rusar nu till studion för att spela in ljudböcker – hur jobbar Harlequin där? Finns era titlar även på Storytel och andra streamingtjänster?

– Vi ger ut cirka 1 200 titlar om året i Norden, och en del av dem gör vi ljudböcker av som bland annat finns tillgängliga på streamingtjänsterna.

Slutligen, eftersom du nu snart lämnar bokbranschen (i alla fall för den här gången) så undrar vi vad du kommer att sakna mest – och minst?

– Mest kommer jag sakna att alla dessa fantastiska påhittade berättelser. Det har verkligen varit en ynnest att få jobba med dem och författarna. Och minst kommer jag att sakna de långa ledtiderna i branschen, säger Anna Svedbom.

 

Bilden, foto: Photographee.eu, Fotolia.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL