BookBar i Denver säljer både böcker och vin

Bokhandel och vinbar under samma tak är ett vinnande koncept för indiebokhandeln BookBar i Denver, USA. Ägare Nicole Sullivan berättar om butikens unika idé.

Har du planer på att resa till USA? Då rekommenderar vi att planera in ett besök i Denver, den största staden i delstaten Colorado, och ta dig till butiken BookBar på 4280 Tennyson Street. Där serveras inte bara god litteratur, utan även mat och dryck. Varje dag mellan 15 och 18 är det dessutom happy hour.

A bookshop for wine lovers. A wine bar for book shoppers. And a fabulous cafe, too. Så beskriver bokhandeln BookBar sig själva på sin hemsida. BookBar slog upp dörrarna i maj 2013 på platsen där en traditionell bokhandel nyss fått stänga. Nicole hade då länge haft idén att kombinera böcker och vin, så hon gjorde slag i saken och öppnade en butik som på samma gång är bokhandel och vinbar. Idén kom i första hand från Nicole själv, som personligen är förtjust i kombinationen böcker och vin.

– När mina barn var små brukade jag njuta av ett glas vin och en bok efter att jag hade nattat dem. Jag minns att jag som föräldraledig önskade att det fanns ett ställe där jag kunde göra samma sak, fast utanför mitt eget hem, berättar Nicole Sullivan, butikschef och ägare.

Nicole var även med i en bokklubb som saknade en plats att träffas som inte var hemma hos någon av dem, en restaurang eller en bar. En ideal plats för sådana sammankomster vore en bokhandel som serverar öl och vin. BookBar blev i slutändan mycket mer än så. Idag är butiken en gemensam mötespunkt där litteratur är i fokus samtidigt som det erbjuds mat och dryck. Det har blivit en populär plats för möten, fester, dejter, frilansare, och – naturligtvis – bokklubbar. Konceptet böcker och vin bidrar även till att dra in mer folk till författarbesök och signeringar.

– Våra kunder älskar det. Vi hör ofta: ”Jag önskar att jag hade kommit på det här”, säger Nicole.

BB 16 007
BookBar i Denver.

De snart fyra åren sedan öppningen har BookBars försäljning växt med i genomsnitt nära 40 % varje år. 2015 byggde man ut och lade till 800 kvadratmeter för detaljhandel och uteplats. Båda dessa tillskott har bidragit till försäljningsökningen. Området där butiken ligger växer dessutom kraftigt just nu, vilket också bidrar till försäljningen. Andra tillskott som BookBar har gjort är en bed & breakfast-lägenhet ovanpå butiken, BookBed, framförallt avsedd för författare på besök.

Nicole tror att hennes bokhandel och andra liknande koncept kommer fortsätta gå bra eftersom ju mer våra dagliga bestyr sker på nätet, desto mer kommer vi längta efter den riktiga världen, med genuina, fysiska upplevelser. Butiker som BookBar erbjuder en plattform för social gemenskap och nya upptäckter.

– En hybrid-affärsmodell bidrar till att bredda vilket företag som helst, och för mig blir mat och dryck en motvikt till de låga marginalerna för bokförsäljning. Små, självständiga bokhandlare har också mer flexibilitet och kreativitet när det kommer till att snabbt anpassa sig till en rörlig marknad, säger Nicole Sullivan.

Interiör, BookBar.
Interiör, BookBar.

Vilka genrer och titlar går särskilt bra hos er just nu?
– Just nu ser vi reaktioner på det rådande politiska klimatet. Vi säljer många klassiska dystopier och SF-romaner som 1984 av George Orwell och The Handmaid’s Tale av Margaret Atwood. Böcker med positiva budskap säljer också bra: You learn by Living: Eleven Keys for a More Fulfilling Life av Eleanor Roosevelt, Book of Joy: Lasting Happiness in a Changing World av Dalai Lama och barnboken Beautiful av Stacy McAnulty, säger Nicole Sullivan.

Bokhandel och café under samma tak är inte helt ovanligt, även i Sverige. Vi har till exempel skrivit om Lanna bokcafé och Bjäre Bokhandel som båda driver café i anslutning till sin bokhandel. Det senaste vi hörde var att SF-bokhandeln öppnar café i anslutning till Göteborgsbutiken. Men ännu har vi inte hört talas om någon bokhandel i Sverige med fullständiga rättigheter. Vem blir först att haka på den trenden?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL