Nätbokhandeln drar vinstlotten under bokrean 2017

REA-start 2017 reklam busskur stortavla

Vi pratar med bokhandlare om bokrean och hör positiva tongångar från nätbokhandlarna och en hyfsat stabil men något trögstartad bokrea i fysisk bokhandel.

Ett par veckor in i bokrean kan bokhandlarna börja se tydliga resultat. Efter en seg start hos fysiska butiker satte rean igång under andra veckan. Bokrean hos nätbokhandlarna ser ljus ut med möjlighet till förhandsbokning och större sortiment. Vi har pratat med JB-gruppen, Akademibokhandeln/Bokus och Adlibris för att få en uppfattning om hur bokrean har gått i år och vilka titlar som sålt bäst (en lista över bästsäljande reatitlar finns längst ner). Ugglan* valde att inte kommentera.

Adlibris gör reasuccé med Food Pharmacy

– Vår rea har helt klart överträffat våra förväntningar och vi ligger nu på en 18-procentig ökning jämfört med föregående år, som var vår bästa rea någonsin. Det har varit ett bra utbud på rean med många starka titlar både på skön och faktasidan, säger Isabel Rodrigo, Sverigechef Adlibris.

Som enda återförsäljare kunde Adlibris erbjuda Food Pharmacy till lägre pris. Det är den största försäljningsuccén hos Adlibris i år, och enligt Isabel Rodrigo har titeln nått volymer som de sällan skådar på rean.

Hur ser intresset ut för bokrean i nätbokhandeln?
– Jag bedömer att intresset för bokrean i nätbokhandeln är väldigt stort, ser man på vår försäljningsutveckling så har vi ökat år efter år. Under bokrean skulle jag säga att vårt stora sortiment är vår främsta konkurrensfördel gentemot fysisk bokhandel. Vi kan av oftast erbjuda våra kunder tusentals fler titlar än den fysiska bokhandeln, och vi ser också att vi säljer väldigt mycket på bredden.

Stabil bokrea hos Akademibokhandeln och Bokus

– Efter en något trög start så har senaste veckan gått bra och vi ligger i nivå med 2016. Vi är glada att denna tradition lever vidare och att det finns ett fortsatt stort intresse för böcker och läsning runt om i Sverige. Många titlar har gått riktigt starkt, säger Patrik Övreby, Kategorichef Böcker Akademibokhandeln och Bokus.

Nytt för i år hos Akademibokhandeln var att de också hade bokrea i sin egen nätbutik akademibokhandeln.se. Enligt Patrik Övreby har intresset och efterfrågan varit stor och det har varit spännande att lära sig vad kunderna efterfrågar på rea i e-handelskanalen.

Hur har bokrean skilt sig åt hos Bokus jämfört med Akademibokhandelns fysiska butiker?
– Förhandsbokningen är mycket uppskattad av Bokus kunder och många passar på att beställa rean i förväg, för leverans i samband med reastart. I Akademibokhandelns butiker har bokrean som vanligt varit en verklig fest och en unik möjlighet att sprida läsglädje till gammal som ung, säger Patrik Övreby.

Både hos Akademibokhandeln och Bokus har Elena Ferrantes titlar varit mycket populära. Akademibokhandeln har sålt mest av Glöm mig och Omgiven av idioter som de kunde erbjuda till unikt specialpris. På Bokus har titlar som Sapiens och Min europeiska familj tillsammans med Störst av allt varit mycket efterfrågade.

JB-gruppen upplever en tystare bokrea än förra året

Eva Svedberg, VD för JB-gruppen, konstaterar att bokreastarten var sämre än förra året på de flesta håll, men att det egentligen krävs en längre jämförelseperiod för att den ska vara rättvisande. Som helhet upplever Eva att det är en mycket tystare rea än 2016, då bokrean fick mycket större uppmärksamhet i media kopplat till bokförsäljningsstatistikens positiva siffror för 2015. Bland annat skrev TT en artikel som plockades upp och spreds i tidningar över hela landet, till exempel i Svenska Dagbladet, som ökade intresset hos medierna även för bokrean.

– Det är nog tyvärr så att vi i bokbranschen i år inte lyckats sprida vetskapen om bokrean till allmänheten. Vi är däremot bättre än någonsin på att underskatta vårt sortiment och också underskatta våra kunders intresse för det vi har att erbjuda och vad man är beredd att betala. Som vanligt tröttnar vi fortare än kunderna. Men helt klart är det så att bokrean är en fortsatt mycket viktig aktivitet, utan den skulle det vara svårt att locka så mycket kunder till bokköp i februari. Jag tror också att vi fortsatt måste ha stora branschgemensamma tillfällen då vi tillsammans påminner om vikten av att läsa böcker – och förstås också glädjen med det, säger Eva Svedberg.

Diskussionen kring när rean ska börja 2018 är också mer intensiv än vid samma tid förra året, menar Eva Svedberg. En helg mellan reastartdag och mångas löneutbetalning blev helt enkelt för lång tid i år. Den perfekta reastartdagen nästa år borde rimligtvis vara tisdagen den 27 februari.

– Jag tycker att man ska se bokrean som en helårsaffär och stärka marginalerna med reaböckerna som inte sålde nu genom att till exempel bredda en bristfällig nyhetstillgång bland fackböcker. Det behövs ju också alltid kampanjböcker under året till sådant som påskdeckaraktiviteter, midsommarreor och andra firanden.

Om man tittar på vilka titlar som har gått bra i år har JB-gruppens butiker sålt väldigt brett, framförallt av böcker för yngre barn och fackböcker. Bland romaner har ”bokhandelsfavoriter” som Simma med de drunknade och Ljuset vi inte ser hamnat högt på topplistan. På en del håll har man också märkt en ökad försäljning av det ordinarie sortimentet under bokrean.

– Många butiker rapporterar att man sålt slut på Elena Ferrantes Min fantastiska väninna och Hennes nya namn. Jag tror att vi bara har sett början på den riktigt stora försäljningen av alla delarna i Neapelkvartetten. Det är nu många läsare har upptäckt denna fantastiska serie, säger Eva Svedberg.

Bokreans bästsäljande böcker hos samtliga tillfrågade (utan inbördes ordning):

Food Pharmacy – Clase & Nertby Aurell
Kaninjägaren – Lars Kepler
Störst av allt – Malin Persson Giolito
Trädens hemliga liv – Wohlleben
Hennes nya namn och Min fantastiska väninna – Elena Ferrante
Glöm mig – Alex Schulman
Omgiven av idioter – Thomas Erikson
Mamma Mu simmar – Jujja Wieslander
Sapiens – Yuval Noah Harari
Min europeiska familj – Karin Bojs
Simma med de drunknade – Lars Mytting
Ljuset vi inte ser – Anthony Doerr

 

*Bokhandelskedjan Ugglan tyckte att det var för tidigt att utvärdera bokreans försäljning.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL