Systemhaveri på Kungliga Biblioteket

Ett systemhaveri på måndagsmorgonen ledde till att hela kb.se inklusive sökmotorn Libris gick nere. Just nu fungerar varken webb- eller mejlservrar.

Den som försökte komma in på kb.se för att exempelvis leta information om ISBN-nummer eller göra sökningar i biblioteksdatabasen Libris möttes av felmeddelanden.

Det var en fel i datorhallen som slog ut flera servrar strax efter kl nio på måndagsmrogonen. Även mejlservrarna på kb.se påverkas av störningarna och tekniker jobbar just nu med att få igång utrustningen igen.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

– Driften håller på med felsökning, det har varit problem med någon disk. Vi har gått ut med information via Facebook och de kanaler som vi kan nå ut, säger Peter Axelsson, presskontakt på Kungliga Biblioteket.

Än så länge finns ingen prognos på när felet kan vara avhjälpt.

På Facebook skriver Kungliga Biblioteket:

”Vi har för närvarande driftstopp vilket innebär att våra datatjänster inklusive kb.se inte går att nå. Det påverkar även Libris-systemen. Vi felsöker och återkommer med mer information när vi vet hur omfattande felet är.”

Vid 11.30-tiden meddelade KB på sin Facebooksida att problemet inte var löst ännu:

ANNONS

”Våra driftstörningar kommer att fortsätta under hela eftermiddagen. Alla våra webbtjänster ligger alltså fortsatt nere.”

Libris (LIBRIS: LIBRary Information System) är en gemensam databas för ett stort antal svenska bibliotek, i huvudsak universitets- och högskolebibliotek. I systemet hittar man information om nästan alla svenska böcker och tidskrifter, samt de flesta utländska publikationer som köpts in av svenska forskningsbibliotek.

 

Bild: Kungliga Biblioteket, foto: I99pema

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.