Den bästsäljande egenutgivaren som blev elefanten i rummet

På topplistan över de mest sålda fackböckerna i februari kommer en egenutgiven bok att ligga högt upp. En bok som enligt författaren själv sålt 17 000 ex på några veckor och som finansierades med en crowdfunding som drog in över 600 000 kronor. Debattboken Massutmaning av Tino Sanandaji har rört upp känslor och tvingat ett bibliotek att anlita väktare.

Det började med att vi letade efter framgångsrika exempel på crowdfunding inom bokbranschen. Plötsligt dök Tino Sanandajis namn upp då han redan i december 2014 samlade in pengar för att skriva en debattbok om invandringspolitiken. Kickstarter-kampanjen för boken drog in 632 205 kronor på tre veckor var en av de mest lyckade svenska crowdfundingkampanjerna dittills och gav honom möjlighet att både finansiera produktionen och lägga tid på att skriva boken.

– Jag har jobbat med boken i åtta månader och även om jag har ett forskararbete (vid EHFF, Institutet för ekonomisk-historisk och företagshistorisk forskning) vid sidan av så har jag lagt minst tre fjärdedelar av min tid på bokskrivandet. Huvuddelen har använts till kostnader som den grafiska designen som gick på 100 000 kronor och att jag gjorde en stor beställning till tryckeriet, men jag har också konsumerat en del av pengarna som ett slags betalning, säger Tino Sanandaji i en intervju med Expressen.

Det kom dock att dröja ända till februari 2017 innan boken slutligen släpptes, av olika anledningar. Ämnet för boken är som titeln antyder massinvandringen till Sverige och beskrivningen av den hos nätbokhandlarna tilltalar de som är emot invandring. Inledningen: ”De flesta svenskar har stor välvilja mot och tolerans för invandrare, och önskar att invandringen skulle ha lyckats bättre. Sveriges experiment med storskalig invandring från tredje världen till en välfärdsstat har varit unikt till sin omfattning men har i många avseenden misslyckats. Sveriges samhällsproblem är i dag allt mer koncentrerade till den del av befolkningen som har invandrarbakgrund.”

Expressen inleder sin artikel med att presentera honom med orden: Tino Sanandaji är nationalekonomen som hyllas av högerextrema och kallas för ”troll” av vänstern.

Recensionerna av debattboken har varit blandade men den har fått gott om utrymme på både kultur- och ledarsidor i medierna. Ganska snabbt uppstod en debatt om censur bland anhängarna till boken där det ifrågasattes varför inte Akademibokhandeln och andra kedjor hade köpt in boken. När man söker på Akademibokhandeln.se ser man dock att boken inte bara går att köpa där utan även (i skrivande stund) finns i tretton av kedjans butiker runtom i Sverige.

Men det var biblioteken som råkade mest illa ut.

Ekerö bibliotek var ett av flera bibliotek som valde att inte köpa in boken eftersom den ännu inte hade recenserats av BTJ och man var tveksamma till dess kvalitet. Detta beslut spreds sedan på sociala medier och alternativa nyhetssajter och reaktionerna blev kraftiga. Bibliotekets Facebooksida drabbades av aggressiva kommentarer på olika inlägg som inte ens var kopplade till boken. Efter att några besökare på biblioteket uttryckt sitt missnöje på ett hotfullt sätt kände sig biblioteket tvingat att kalla in väktare.

– Väktaren kan hjälpt till att hålla stämningen lugn, säger kulturchefen i Ekerö, Lennart Lundblad, till Mälarö Tidning.

Flera bibliotek som valt att inte köpa in boken påpekar att eftersom den redan finns hos ett flertal bibliotek (enligt KB:s databas Libris 76 bibliotek) runtom i landet så är den tillgänglig för fjärrlån. Att tala om censur är därför snarare ett uttryck för okunskap om systemet. Precis som fysiska bokhandlare kan alla bibliotek helt omöjligt köpa in samtliga de mer över 10 000 nya titlar som utkommer i Sverige varje år.

– Vi står för allt annat än censur och är för en öppen och fri debatt, säger Lennart Lundblad.

Men trots begränsade inköp av bibliotek och fysiska bokhandlare har boken blivit en försäljningssuccé hos nätbokhandlarna där boken vid flera tillfällen toppat listorna. När Boktugg granskar veckotopplistorna som Bokinfo sammanställer på uppdrag av Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen ligger Massutmaning högt upp:

vecka 5 (30 jan-5 feb): plats 3
vecka 6 (6-12 feb): plats 1
vecka 7 (13-19 feb): plats 3
vecka 8 (20-26 feb): plats 16

Återstår de två sista dagarna i februari. Det är rimligt att anta att boken kommer att ligga topp 5 när februari summeras även Bokrean ger vissa titlar en extrem skjuts, vilket syns på topplistan för vecka 8 där Omgiven av idioter ligger etta på fackbokstoppen – den var en av Akademibokhandelns dragplåster.

Kanske boken rentav kommer att ligga ännu högre än topp 5 med tanke på den publicitet den fått och om den försäljningssiffra som författaren själv gett:

– Hittills har jag sålt omkring 17 000 exemplar, säger Sanandaji till Expressen.

Den första upplagan tog slut redan sex dagar efter releasen, skrev Sanandaji på sin hemsida samtidigt som han konstaterade att förstaupplagan av rejält tilltagen tack vare alla förbeställningarna. Med den senaste beställningen av tilltryck ska den tryckta upplagan vara uppe i 30 000 exemplar.

Böcker med ett laddat innehåll som denna är inte helt enkla att hantera för bokhandlare och bibliotek. Det är dock sällsynt att de faktiskt når ut till så många människor som denna titel gjort.

Läs även: Så hanterar Adlibris brott mot yttrandefriheten

Bilden: Tino Sanandaji. Foto: Tore Sætre / Wikimedia

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL